Re:

Merhabalar,
Öncelikle hoşgeldiniz : )

> Merhaba Liste uyeleri,
> Cok yeni bir kullaniciyim. Elimdeki yedek PC'ye sirf linux hakkinda
> bilgimi artirabilmek icine Debian kurdum. Kurarken, belgelere bakarak
> deneme yanilma metodu ile yarim yamalak da olsa kurdugumu soyleyebilirim.

Bu konuda hiç dert etmeyin. Debian'ın güzelliklerinden bir tanesi de,
temel/önemli noktalarda yarım kalmaya izin vermemesi. Bu yüzden (ve
genel anlayış dahilinde), eğer sisteminiz istediğiniz gibi çalışıyorsa
içiniz rahat olsun.

> Sonrasi mi?
>
> 1- Ekran karti veya monitor ayarlarini otomatik olarak tanittigimdan
> cozunurlugu hayli yuksek bir ekranla karsikarsiyayim.

Bunun için ilk aşama KDE/GNOME hangisini kullanıyorsanız, onun içinden
çözünürlük ayarı yapmak olacaktır. Eğer bu işe yaramazsa (ki yaramalı),
konsoldan

dpkg-reconfigure xserver-xfree86

diyerek ayar yapmayı deneyebilirsiniz.

> 2- Windows'dan linux  geciste, dosyalama sistemleri karsisinda tam bir
> saskinliga ugradim.
> tar.gz li dosyalari nasil acabilecegim?

Bunun için en genel ve iyi çözüm kılavuz (ing. "man") sayfalarını okumak
olacaktır. Çünkü bilmediğiniz bir sürü yeni araçlar karşınıza çıkacak,
bir çoğunun kılavuz sayfasını bulabilirsiniz. Kılavuz sayfalarının (bir
kısmının) Türkçe'lerini

http://www.belgeler.org/man/manpages.html

adresinden bulabilirsini. İngilizceleri sisteminizde bulunuyor olmalı.
Mesela tar (.tar) ve gzip (.gz) dosyarı için yine konsoldan (xterm yada
gnome-terminal i kullanabilirsiniz)

man tar

man gzip

komutları ile detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz. Sorunuzu cevapsız
bırakmayayım:

tar.gz dosyalarını açmak için:

tar -xzf dosyanızınismi

komutuyla açabilirsiniz. Burada -x sıkıştırılmış dosyayı açmak, -z gzip
önce sıkıştırmasını açmak, -f dosyadan açmak, seçeklerini gösterir.

Bu komutun bir diğer genel kullanılma şekli de,

tar -xvzf dosyanızınismi

yada

tar -xvvzf doyanızınismi

dir. Burada -v veya -vv size verilen mesajların detayını belirler. ("v"
harfi ingilizce "verbose" ("söz çokluğu") kelimesinden geliyor.)

> 3- usb, dc-rw gibi donanimlari tanitmak icin ne yapmalyim

Usb, cd-rw desteği zaten şuanda bulunmalı. Önce bulunmadığını görün,
ondan sonra, eğer destek yoksa, ona göre hareket etmeniz gerekir. Mesela
cd-rw için cd yazıcı bir program yükleyip deneme yapabilirsiniz. Ben
"xcdroast" isimli bir program kullanmıştım, siz de deneyebilirsiniz.
Yüklemek için yine konsoldan

apt-get install xcdroast

komutunu, "root" kullanıcısı olarak kullanmanız gerekir.

> gibi sizin icin bunalti verecek sorularin cevaplarini bulabilecegim bir
> yer tavsiyesi alabilirim saniyorum.

Sorular ve cevaplar için doğru yerdesiniz : ) Ancak şöyle bir durum var.
Buraya yazdıklarınıza cevap gelme süresi ve ihtimali zaman zaman,
sorusuna göre, cevaplayanların o aralarki meşguliyet durumlarına göre
değişebilir. Bu yüzden, hem kendi öğrenmeniz için hem de daha hızlı
cevap almanız için, en iyi yol kendi aramanız denemeniz olacaktır. İlk
aylarda bu oldukça zor olabiliyor gerçekten, hiçbirşey bilmezken insan
ne yapacağını şaşırabiliyor. O yüzden ilk zamanlarda buraya daha çok
soru sormanız doğaldır. Ancak belli bir vakit sonra buraya bağımlı
kalmak sizi yavaşlatacaktır. Onun için kendinizi şu kaynaklardan bilgi
edinir hale getirirseniz sizin için daha iyi olur:

kılavuz sayfaları ve deneme/yanılmalar
google
lists.debian.org daki eposta listelerinden arama yapmak

> Umuyorum bu gecis suresinde yasadigim saskinlik uzun surmez. Windows
> mubadili bircok linux parogramlari ve son adlari "ix" le bten surusune
> programlar. Bu denizde bogulmamak elde degil.

Doğru diyorsunuz gerçekten. Ben de bi buçuk sene kadar önce ilk defa
Linux kullandığım zaman oldukça üzülmüştüm... Herşeyi bildiğini sanma
aşamasından, tamamen hiçbirşey bilmediğin bir ortama gelmek gerçekten
çok umut kırıcı olabiliyor. Ancak size tavsiyem sakın vazgeçmeyin. Çünkü
gerçekten o siyah ekran (konsol) bugün bir bilgisayarın yapabileceği
bütün işlerin kuvvetini size sunuyor.

> herkeze iyi calismalar.
>
> Safa Gurcan.

Bir de son bir not: bir eposta yazarken başlık koymaya dikkat edin,
çünkü bu epostalar lists.debian.org/debian-user-turkish/ adresinde
başlığına göre sıralanıyor, hem orada, hem de liste üyeleri için
başlıklar oldukça yardımcı oluyorlar. Aklınızda olsun.

iyi günler,

Can Kavaklıoğlu