istanbuLX Isletim Sistemi Projesi Aktif Katilim Cagrisi

*Değerli Açıkkod severler,*

2001 yılında, işletim sistemleri konusunda yerli bilgi ve yazılım üretmek amacıyla başlattığımız 'istanbuLX İşletim Sistemi' projesi tamamen kamuya açılmaktadır. Önümüzdeki ay ekibin genişletilmesi işlemi tamamlanacaktır.

Açık kod felsefesi ile geliştirilen projenin tüm geliştirme safhaları kamuya açık hale getirilecektir. Bu aşamada, siz değerli Türk kullanıcıları/geliştiricileri de projeye katılabilir, geliştirilmesine yardımcı olabilirsiniz. Proje herkese açık olup haberleşme listemiz */istanbulx@istanbulx.org/* adresinde hizmete girmiştir. Üye olmak için */istanbulx-subscribe@istanbulx.org/* adresine boş bir e-posta atmanız yeterlidir.

istanbuLX, tasarım aşaması ve geliştirme aşaması belli ölçüde bitirilmiştir. İlk versiyonu 0.1.1-farabi olarak 14 Kasım 2001'de, ikinci versiyonu ise 0.1.5-sinan olarak 15 Şubat 2004'te çıkarılmıştır. Son versiyonu 15 Ağustos 2004 tarihinde 0.1.6-sinan olarak çıkarılmıştır. Bu versiyonu aşağıdaki adresten edinebilirsiniz:

/*ftp://people.enderunix.org/pub/istanbuLX/sinan/istanbulx-0.1.6-sinan.iso*/

*istanbuLX'in farkı nedir?*

- Tamamen sıfırdan tasarlanmıştır. Hiçbir dağıtım üzerine inşa edilmemiştir.
- Kurulabilen ve yürütülebilen bir işletim sistemidir, bir Live CD uygulaması değildir.
- Kendine özgü yönetim ve yapılandırma yazılımlarına sahiptir.
- Yalnızca oluşturulan yazılımlar değil, bütün yazılım geliştirme süreci de kamuya açıktır. - 0.1.6-sinan versiyonunda Linux çekirdek kullanılmıştır. Önümüzdeki yıl için FreeBSD çekirdeğinin kullanılması planlanmaktadır. - istanbuLX tam bir işletim sistemi olarak düşünülmüş ve Enux çekirdek projesi ile birlikte yürütülmektedir. Enux, yine sıfırdan yazılan Linux veya FreeBSD'den bağımsız bir işletim sistemi çekirdeğidir. - istanbuLX projesi tamamen bilimsel değeri olan bilgi ve yazılımlar üretmek için başlatılmıştır. Üretilen ürünleri isteyen şahıs veya şirketler ticari amaçlarla bizden izinsiz ve kapalı kod olarak kullanabilir. Ancak istanbuLX organizasyonunun kendisi hiçbir ticari amaç gütmemektedir ve bütün yazılımlarını açık kod olarak geliştirmektedir.

Organizasyon oluşumu tamamlanınca kaynak ağacına ve belgelere erişim için gerekli bilgiler bildirilecektir. Projeye Karadeniz Teknik Üniversitesi donanım vererek destek sağlamaktadır. Üniversite, projede kullanılması için adanmış(dedicated) sunucu sağlamaktadır. Ayrıca EnderUNIX Yazılım Geliştirme Takımı'na ait sunucular da gerektiğinde proje için kullanılabilecektir.

Projeye adaptasyonu kolaylaştırmak için var olan çalışmalar üzerinden gidilmeyecektir. Bütün proje yeni geliştiriciler için tekrar sıfırdan başlatılacaktır. Ancak daha önce oluşturulan bilgiler hazır olarak kullanılacağından hızlı bir şekilde projenin bugünkü haline gelinecektir. Proje boyunca üretilen tüm bilgiler, 'istanbuLX Belgelendirme Projesi' kapsamında belge haline getirilip sunulacaktır.

istanbuLX projesinde, başta yerelleştirme, yazılım geliştirme, belgelendirme, web oluşturma, php programlama ve test etme alanlarında olmak üzere her alandan ve her seviyeden insana ihtiyaç vardır. Bu nedenle kim olursa olsun tüm *BSD ve Linux kullanıcılarının katılımı önemlidir.

Saygılarımla,

---
Barış Şimşek
Proje Lideri