Re: yüklü paketler

Merhaba,

Bu vesile ile konu ile alakali biseyler ifade etmeye calisayim.

Sisteme yuklenmis veya kaldirilmis kisacasi bir sekilde uzerinde islem yapilan tum paketleri
gorebilmek icin :

dpkg -l

bu komut upuzun bir cikti verir. Cikti icerisinde paketlerin durumlari ile ilgili onemli ipuclari
vardir.

#dpkg -l
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Installed/Config-files/Unpacked/Failed-config/Half-installed
|/ Err?=(none)/Hold/Reinst-required/X=both-problems (Status,Err: uppercase=bad)
+++-==============-==============-============================================
ii  adduser        3.47           Add and remove users and groups
ii  analog         5.23-0woody1   analyzes logfiles from web servers

[....]

seklinde uzar gider.

Buradaki ciktida olasi durumlardan bir kaci:

ii = paket normal olarak yuklendi
rc = paket yuklendikten sonra apt-get remove ile kaldirildi ancak configurasyon dosyalari halen
sistemde duruyor anlaminda. Paket kaldirilirken conf dosyalarida kalmasin istersek, bunun icin
apt-get remove --purge ile kaldirmak gerekli.
pn = paket config dosyalari ile birlikte sistemden kaldirildi.

Normalde dpkg -l <paket_ismi> ciktisinin sol tarafinda uc hanelik yer vardir (+++ ile belirtilen).

Buradaki;

soldan ilk hane arzulanan (desired) durumunu (tam ifade edemedim gerci)
ortadaki hane  paketin gercek durumunu (status)
soldan ucun hane ise paket islemi ile ilgili herhangibir hata (error) varsa onu belirtir.

rc orneginde paketin "r" ile remove (kaldirildigini) ancak ortadaki hanede yer alan "c" ilede
paketin config dosyalarinin halen sistemde oldugu belirtiliyor.

Simdi sistemde sadece duzgunce yuklu olan paketleri gorebilmek icin:

dpkg -l | grep "ii"

ise yarayacaktir. Tabi paket isminde "ii" bulunuyorsa paket rc durumunda bile olsa bu sekilde
listelenme ihtimali varki cok dusuk bir ihtimalde olsa (su ana kadar hic karsilasmadim) %100 dogru
kullanim olmayabilir.

Bu bakimdan sistemde yuklu olan dosyalari versiyonlari ile birlikte gorebilmek icin

dpkg -l | awk '{ if($1 == "ii") print }'

veya

dpkg -l | awk '/^ii/ {print}'

daha duzgun kullanim olur ancak dedigim gibi yukaridaki (dpkg -l | grep ii) komutununda sekteye
ugrama ihtimali cok dusuk.

Benzer sekilde sistemde sadece rc durumunda olanlari listelemek icin

dpkg -l | awk '/^rc/ {print}'

gibi kullanimlar uretilebilir.

Diger yandan "dpkg --get-selections" sistemde yuklu olan paketleri (paketin sadece conf dosyasi
yuklu olsa bile) getirir. Ancak biz yinede illaki sadece yuklu olan paketleri gormek istiyorsak

dpkg --get-selections | awk '{ if($2 == "install") print $1}'

kullanimi uygun olur.

Bunlardan baska,

dpkg --status <paket_ismi> (paketin durumu hakkinda genis bilgi sunar)

Tum Bunlarla iliskili bir kac ipucu:

Sistemde Kurulu olan tum paketleri yeniden download et:

dpkg --get-selections | awk '{ if($2 == "install") print $1 }' | xargs apt-get -y -d --reinstall
install

Sistemde Kurulu Olan Tum paketleri yeniden kur :

dpkg --get-selections | awk '{ if($2 == "install") print $1 }' | xargs apt-get -y --reinstall
install

Sistemde sadece conf dosyalari bulunan (rc durumundaki) paketleri tumden sistemden kaldirmak icin

dpkg -l | awk '/^rc/ {print $2}' | xargs dpkg --purge

RPM - DEB Karsiliklari (Bazi komutlar tam olarak birbirini karsilamayabilir ama islev olarak
aynidir)

rpm -ivh <paket_ismi> =>  dpkg -i <paket_ismi> (paketi yukle)

rpm -e <paket_ismi> => dpkg -r <paket_ismi> (paketi kaldir)

rpm -q <paket_ismi> = > dpkg -l | grep <paket_ismi> (paket yuklenmismi kontrol et)

rpm -qa => dpkg -l (yuklu paketleri listele, bunu yukarida detaylica izah etmeye calistik)

rpm -ql <paket_ismi> => dpkg -L <paket_ismi> (paket icinden hangi dosyalar cikiyor)

rpm -qf /ilgili/binary => dpkg -S /ilgili/binary (ilgili binary hangi paketlerden cikiyor - orn  :
dpkg -S /usr/bin/wget)

Gibi arttirilabilir. Daha sonra tum bunlari daha faydali olabilecek bir sekilde bir araya getirip d
ebian-tr.org adresinde sunabiliriz. Su an icin biraz karisik oldu.

(rpm kisminda yanlis ifade ettigim seyler olmamistir umarim.)

Saygilarimla,
Serdar Aytekin