Re: firefox 1.0 icin Turkce

* Arda Çetin [2004-12-09 17:33:43+0200]

> option=com_remository&Itemid=60&func=selectfolder&filecatid=23
> >

> Firefox'u Turkce olarak kullanmak isteyen arkadaslara tavsiyem once Ingilizce
> Firefox paketlerini kurmalari ardindan XPI paketlerini[1] Firefox uzerinden
> yuklemeleridir.
> Mozilla Turkiye ekibinde Debian icin paket derleyecek gonullu bulunmadigindan
> Debian icin Turkce Firefox yapabilmis degiliz.
>
> [1]  ftp://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/releases/1.0/linux-i686/xpi/

Sevgili arkadaslar, ben bu konuyu daha once ekipten bir baska arkadasa
da soyledim diye hatirliyorum.  **Debian paketi yapmaniz gerekmiyor.**
11 farkli mimaride derlenecek, guvenlik yamalari surekli takip edilecek
onemli bir paket bu.  Mozilla-firefox 1.0'in Sarge'a yetistirilmesi icin
hummali bir calisma yurutuldu.  Fikir vermesi icin paketin Debian
changelog'una bakar misiniz?

http://packages.debian.org/changelogs/pool/main/m/mozilla-firefox/mozilla-firefox_1.0-5/changelog

Yani lafi getirmek istedigim sey su.  Kisisel kullanim amaciyla tabii ki
firefox'u derleyebilirsiniz, guvenlik yamalari acisindan bakildiginda
derlenmis halini dagitmaniz _kesinlikle_ onerecegim birsey olmamakla
beraber o da mumkun.  Fakat dagitim entegrasyonu farkli birsey.  Bu tur
_omurga_ paketleri her dagitimda belirli bir grup o dagitima ozel
degisiklik ve gereksinimlere gore dikkatli sekilde hazirliyor.  Size
onerim sadece Mozilla-firefox'un cevirisi uzerinde calismaniz ve hatta
bu calismayi disardan katkicilarin da surece katilabilecegi, ceviriyi
gozden gecirebilecegi sekilde yapmaniz.  Yerellestirme konularinda su
ana kadar edindigim en onemli tecrube su: Cevirilerde ister istemez
_mutlaka_ hata yapiliyor.  Ceviri gozden gecirmeleri (review) bu
hatalari azaltan en etkili silah.

Mozilla firefox'a ozel diger bir durum da su.  Malum Konqueror KDE'nin
ontanimli tarayicisi.  GNOME icin de Epiphany var.  Fakat bircok dagitim
(bk. Novell, Ubuntu) GNOME'da Epiphany yerine ontanimli olarak Firefox'u
kullaniyor ve bu tarayiciyi _GNOME'la entegre etmeye_ calisiyor.
Yerellestirme acisindan bakildiginda bunun ne anlama geldigi aciktir
saniyorum.  Firefox'un butun menu ogeleri GNOME cevirileriyle de
tutarlilik gostermelidir.  (Ben bir tutarsizlik var demiyorum, kisisel
gorusum Firefox cevirilerinde cok takdir ettigim bir emek harcadiginiz
yonunde.)  Sadece bu hususun altini cizmek istiyorum.  Mozilla suiti
(thunderbird, firefox, ical olarak) KDE, GNOME ve OO ile birlikte
masaustu yerellestirmesi acisindan cok onemli bir bilesen ve cevirileri
de bu oneme uygun sekilde tercihen bir eposta listesiyle, gozden
gecirmelere de acik sekilde yurutulmeli.  Ve tabii ceviriler biter
bitmez hemen ust gelistiriciye iletilerek dagitim entegratorlerinin
paketlemesine imkan sunulmali.

Bu vesileyle Firefox cevirilerini yuruten arkadaslara tesekkurlerimi
iletiyorum.  Yukarida bahsettigim hususlar dikkate alinacak olursa bu
cevirilerin etkinligi daha da artacaktir diye dusunuyorum.