Re: Ufak bir debian server kurmak icin yardım

Merhaba,

Istediginiz tarzdaki kurulumlari yapabilmek icin oyle cok fazla ucuk kacik HDD
alanlarina ihtiyac olmaz. Saniyorum 1 GB civari bir HDD alanina istediginiz
tarzdaki bir kurulum rahatlikla yapilabilir. Ilave olarak sizin Ftp Server
icin kullanacaginiz veya dosyalarinizi tutmak icin kullanacaginiz alan
miktari gerekli olacak.

Sorularina cok fazla detayli olamasada, ifade etmeye calisabildigim kadar,
kismen cevap vermeye calisayim.

1 - FTP Server Kurulumu :

Linuxde Ftp server olarak kullanabileceginiz bir cok yazilim mevcut, bunlardan
en cok bilinen ve tercih edilenlerinden bazilari, vsftpd, proftpd, pureftpd,
oftpd ... seklindedir.

Siz sadece sistemdeki kullanicilarinizin erisimini istediginiz icin, Anonymous
girise izin vermeyecek sekilde FTP-Server'unuzu yapilandiracaksiniz. apt-get
ile kurulum yaparken hatirladigim kadariyla bir cogunda Anonymous erisime
izin vermek istiyormusunuz seklinde bir soru size yoneltilecektir zaten. Bu
soruya "Hayir" deyip kurulum yapabilirsiniz...

apt-get install vsftpd ile vsftpd yi kurabilir veya

apt-get install proftpd ile proftpd yi kurabilirsiniz.

FTP icin 20 ve 21 nolu portlardan makinenize erisimin acik olmasi gerekir,
Fakat FTP Firewall arkasinda kalan makinelerde (ADSL ile bagli olduguz icin
sizin makinenizinde muhtemelen bir firewall arkasinda kalmis olabilecegi
dusuncesi ile bu noktalari belirtiyorum) biraz ugrastirir. Bu durumda Active
ve Passive FTP kullanimlarina goz atmaniz gerekecek.

2- Web Server  + ASP

Linux uzerinde ASP kullanabilmek biraz ugrastirici birsey. Bu konudaki son
durum nedir bilmiyorum ama ASP destegi verebilmek icin apacheye kurulan
ucretsiz moduller vardi bunlari daha once denemistim ama cok sorunlu ve tam
olarak asp destegi sunamayan yazilimlardi. Yine bu konuda
http://www.chilisoft.com tarafindan gelistirilen bir yazilim var. Yalniz bu
yazilim Ucretli, ne olcude ASP destegi sunabiliyor onuda bilmiyorum acikcasi.

ASP yi siz kendiniz ogrenmek icin veya ASP bildiginiz icin calismalarinizda
ASP uzerinde yapmak istemenizden dolayi bu soruyu sormussaniz, Web
uygulamalari gelistirme konusunda PHP ve Mysql ikilisine yonelmenizi tavsiye
edebilirim. Hem Windows hemde Linux uzerinde sorunsuzca calistirabilirsiniz.
Ornek olarak,

apt-get install apache
apt-get install php4
apt-get install mysql-server
apt-get install php4-mysql (Php'ye mysql destegi)
apt-get install php4-xslt (Php'y Xslt destegi)
apt-get install php4-gd2 (PHP'ye Gd kutuphanesi destegi)

seklinde kolay ve hizli kurulumlar mumkun.

3- Mail Server Kurulumu

Mail Server olarak Exim4 veya Postfix kurabilirsiniz. Fakat makinenizin Mail
alabilmesi icin MX kaydina sahip olmasi gerekir. Bu konuda yeterli bilgiye
sahip degilseniz google'dan mx, dns gibi anahtar kelimelerle turkce sitelerde
arama yapabilirsiniz.

apt-get install postfix veya
apt-get install exim4 seklinde kurulum yapabilirsiniz.

Dedigim gibi bu konu cok yonlu ve ayrinti iceren bir konu.

4- Linux Makineye Uzaktan Erisim

1. Yontem : SSH kullanarak Windows Makineden Linux Makineye Erisim :

SSH kullanarak Linux makineye erisim saglayabilirsiniz. Bu en cok tercih
edilen, en hizli, en kolay ve zahmetsiz erisim yontemidir. SSH ile Linux
makinenin konsolundan calisiyormus gibi calismaniz mumkun. Bunun icin Linux
makinede SSH-Server kurulu olmasi gerekiyor. SSh Server kurulumu icin,

apt-get install ssh

demeniz ve size sorulan sorulara cevap vermeniz yeterli. Sorulan sorularda
anlasilmayan bir yer olursa varsayilan degerleri ile tamam deyip
gecebilirsiniz.

Windows makineden Linux'e ssh ile erisim icinde Istemci programi olacak Putty
kullanabilirsiniz. Putty'i
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html adresinden
indirebilirsiniz. Indirdikten sonra hemen putty.exe yi calistirip
baglantinizi gerceklestirebilirsiniz.

2. Yontem : Windows Makeinden Linux Makineye VNC ile Erisim:

Burada, Linux makinemiz Server (sunucu), Windows makinemiz ise client
(istemci) durumunda oluyor. Oncelikle linux makinemize VNC-Server'imizi
kuralim.

apt-get install vncserver

Daha sonra vncserver'i calisir hale getirelim. Bunun icin komut satirinda,
vncserver yazip calistiriyoruz. Simdi bize sifre soracak, sifremizi ard arda
iki defa giriyoruz.Islemimiz basarili ise asagidaki benzer bir cikti
alacagiz.

New 'X' desktop is debian:1
[..]

Burada debian:1 yazan kisimdaki debian makinenin ismi, ardi sira gelen ise
goruntu numarasi.

Simdi windows tarafinda VNC-Viewer'a ihtiyacimiz olacak. Bu bizim icin istemci
vazifesini gorecek yazilim olacak. Bunun icin bir kac alternatif var. En cok
tercih edilenleri, realvnc (http://www.realvnc.com) ve tigthvnc
(http://www.tightvnc.com). Bunlarin windows ve linux icin hem istemci hemde
sunucu yazilimlari mevcut.

Biz RealVnc'nin VncViewer'ini kullanalim. Bunun icin
http://www.realvnc.com/v4/winvncviewer.htm adresine gidip, download kismindan
once bizim icin uygun olan RealVNC'yi (Windows versiyonunu) indirip
makinemize kuruyoruz. Daha sonra Yine
http://www.realvnc.com/v4/winvncviewer.htm adresinde belirtildigi gibi
VNCViewer programini calistirip, Baglanacagimiz Linux Makinenin ip adresini
(veya ismini) yazip daha sonrada yukarida VNCServer dan elde ettigimiz
goruntu numarasinida yanina ":x" seklinde yazarak baglanti yapmaya
calisiyoruz.

Ornek: Linux makinemizin ip adresi x.y.z.h olsun yukaridaki goruntu
numaramizda 1 olduguna gore baglanti icin x.y.z.h:1 uygun olacaktir.

Burada ufak bir hatirlatma yapmada fayda var, Linux makineye erisim icin 5901
nolu portun (1 nolu goruntu numarasi icin) TCP olarak erisime acik olmasi
gerekiyor. Sayet VncServer'i ard arda calistirmis isek bize ikinci
calistirmamizda 2 nolu  goruntu numarasini verecek ve port olarakda 5902 den
erisim imkani saglayacaktir. Buradan ikinci bir baglanti daha yapabiliriz
tabiki.

Vnc Uygulamalarinda temel kazanmak icin,

http://www.linuxfocus.org/Turkce/July2000/article155.shtm adresindeki yaziyi
okuyabilirsiniz.

Saygilarimla,
Serdar Aytekin