Re: apt ile bsd--gentoo benzeri paket kurma

* gumrukas gumrukas <gumrukas@yahoo.com> [2003-05-05 03:25:02-0700]
>    apt ile bunu yapabilir miyiz?E&#287;er
> yap&#305;lam&#305;yorsa b?yle bir ?al&#305;&#351;ma
> var m&#305; yani ilerde olacak m&#305;?

Benzeri cok sorulan bu soruya musaadenizle bilgim dahilinde biraz
malumatfurusluk yaparak cevap vereyim.

Debian'in paket yonetimi ile `portage' turu paket yonetimleri arasinda
mimari ve ilkesel duzeyde onemli farkliliklar var.  Debian
baslangicindan itibaren onceden derlenmis (precompiled) binary paketler
esasina gore olusturulan bir dagitim. Paket yonetimi en alttaki primitif
`dpkg' cekirdeginden baslamak uzere paketin olusturulmasi, network veya
bir baska kaynak arsivi uzerinden guncellenmesi (apt-get), kurulum
sirasinda konfigure edilmesi (debconf) vb. birkac katman halinde
gerceklestiriliyor. Bu yaklasimin onemli avantaj ve dezavantajlari var.
Son kullanici acisindan onemli avantajlari dagitimin bir butun halinde
cok tutarli kalmasi, kolayca guncellenmesi, tasinabilirligin daha kolay
saglanmasi, sistemin `broken' olma ihtimalinin daha dusuk olmasi vesaire
... Ote yandan bu sartlar paket gelistiricilerine epey bir is yukluyor.
Mesela Debian'da `kaliteli bir paket' nitelendirmesi yaygin ve
anlamlidir. Bu acidan bakildiginda Debian paket gelistiricileri de
kesinlikle siradan isler yapan insanlar degildir. Galiba Debian'i zengin
bir topluluk haline getiren en onemli neden de bu.

Portage sistemi Debian paket yonetiminden kalin hatlarla ayriliyor.
Temelde bir dizi -epey de kludgy- makefile'dan olusan port'lar bu
ozelligi nedeniyle kaynaktan indirip derlemeyi de kolaylastiriyor.  Port
makefile'lari epey kriptik dusmek pahasina cok sayida ozel durumu -port
gelistiricisinin ekstra bir cabasina gerek birakmaksizin-  idare
edebiliyor. (Bu noktada gentoo'yu takdir etmek lazim, BSD portage'un
zaaflarindan ders alan daha modern bir mimari kurmuslar.) Yani port
gelistiricisine dusen yuk Debian'dakiyle kiyaslanamaz. Sonuc olarak
optimize edilmis, kolay guncellenebilir bir sisteme kavusuyorsunuz.
Fakat -muhtemelen onyargilara dayali olarak sunlari da belirteyim ki- bu
derlemenin tek basina son kullanici acisindan uzun zaman almasi konusu
bir yana birakilacak olursa (1) paketlerin konfigure edilmesi (2)
kurulum oncesi ve sonrasinda sistemle entegrasyonun kurulmasi (3) sistem
tutarliligi -IMHO- Debian'a gore daha kotu bir duzeyde.

Sorunuza gelecek olursak. Bahsedilen temel mimari farkliliklardan dolayi
Debian hicbir zaman `kaynagi indir-optimize ederek derle-kur'
beklentilerini `Portage'daki kolaylik ve dogallikla karsilamayacaktir.
`apt-get source' ile suphesiz bir seyler yapabilirsiniz. (Hatta
Macaristan'da bir Debian yansisi var -su an linkini hatirlamiyorum-,
sadece i586 build'leri olusturuyor.) Belki gelecekte Debian mimarisinde
bu isleri daha kolaylastiracak yenilikler de cikacaktir fakat vurgulamak
istedigim husus asagida belirttigim devrimsel degisiklikler olmadigi
muddetce bu isin `Portage'daki kadar etkin olamayacagidir.

Yeni gcc serisinin i386'da bazi sorunlar cikardigi rapor ediliyor. Bu
konu etrafinda yapilan tartismalarda taban olarak i386'dan i486'ya
gecilmesini onerenler var. Boyle bir gecis performans duskunlerini belki
biraz mutlu edebilir. Fakat asil iki buyuk surpriz Debian'in 64 bit
mimarisine gecis calismalari ve artik bayagi yaslanmis `Makefile'lar
yerine VIM'in gelistiricisi Bram Moolenar tarafindan yurutulen A-A-P
projesinin [1] Debian'a adaptasyonuyla gerceklesebilir. Bir onceki donem
Debian lideri Bdale Garbee'nin organize ettigi ilk proje bence bu
performans tartismalarini kesinlikle noktalar. Gecmis donem
Debian liderlerinden Wichert Akkerman tarafindan dedikodusu edilen
A-A-P'ye gecis ise her turlu esneklige sahip, harika bir dagitim
olusturucaktir. Fakat ozellikle bu ikincisine gecis cok cok uzun bir
zaman alacak ve belki de hic gerceklesmeyecek.

[1] http://www.a-a-p.org