Gnome Power Manager och kritisk batterinivå

Hej!

Jag kör Debian 8 med Gnome 3 på en Dell Latitude D630 som jag hittade
i soprummet.

Mitt problem är att datorn bara dör helt plötsligt när batterinivån
blir för låg. Jag vill ju att den ska gå ned i suspend/hibernate.
Eftersom batteriet är nytt (köpte nytt på ebay) så känns det som att
avståndet mellan kritisk batterinivå och totalt urladdat är för kort.
Jag kan dessutom gå ned i båda vilolägena manuellt.

Gnome Power Manager är ju rätt förenklad nu, och jag saknar möjlighet
att sätta den kritiska nivån till något högre än default (vad det nu
är).

Har varit inne i dconf-editor och där finns ju en del
power-inställningar under org, men inget för detta (trots en del
guider på nätet som nämner detta). Har någon på listan erfarenhet av
problemet?

Gott nytt år,

Staffan Melin
Göteborg