Re: Eclipse?

Hej

Den 30 dec 2014 15:46 skrev <jan@lillahusetiskogen.se>:

> Någon här som kör Eclipse? Till vad? Nöjd? Alternativ?

Kör Eclipse och är nöjd.
Använder i utbildning.
Mestadels java-programmering, vanliga program och servlets.
Blandar den paketerade med egen installation.

> Själv sitter jag av historiska skäl fast med Windows och CoIDE
> (eclipsebaserat) i ett par ARM-projekt.
> http://www.coocox.org/index.html

Oj.

> Jag har länge varit måttligt nöjd med den miljön och funderar på att
> dumpa den till förmån för något linuxbaserat. Det kommer att innebära
> att mina kunder får köra projekten under Windows men att åtminstone jag
> slipper lida.

Det skall teoretiskt gå att använda rakt av, men det brukar dyka upp några mindre problem som man behöver vara medvetna om att det gör. Men jag var nöjd med det ändå.
Bara man har versionshantering på källkoden så brukar det ordna sig.

> Tacksam för förslag, tips och åsikter.
> /Janne

Vad använder du Eclipse till? Programmeringsspråk och arbetsflöde skulle hjälpa.

Vet inte av några speciella miljöer. Beror på hur mycket stöd du får av Eclipse och som du använder.

Vet inte om NetBeans kan vara någotx använder inte den själv men vet många som verkligen gillar den. De är ganska lika varandra.

Emacs är en trevlig miljö med mycket integrerat, som versionshantering, debugger etc. Ligger mellan en editor och IDE.
Är dock inte lika Eclipse när det gäller standardinställning. Man behöver aktivera och ställa in rätt mycket, men då får man det som man vill, om man vet vad det är och kan verktygen man vill använda. ;-)
Konfigureras med Lisp och går att programmeras med Lisp. Det gör att man kan göra många förändringar. Mycket av tangenbordsbindningarna från Emacs används i andra program, som exempelvis bash.

/Anders