Fwd: Lokala daemons

Den 9 december 2014 21:44 skrev Per Andersson <avtobiff@gmail.com>:

> Hej!
>
> Hur gör ni när ni vill köra ett program som ett lokal tjänst (daemon) och få
> denna tjänst att starta varje gång datorn startar om?
>
> Det finns lite olika alternativ som jag tänkte testa, men vill samtidigt
> kolla här om jag kan få några tips.
>
> En guide tipsade om att göra en användare som ej går att logga in med,
> placera programmet på lämplig plats, göra en symbolisk länk till
> startskriptet och placera i "/etc/init.d/länknamnet", sedan köra
> "update-rc.d länknamnet defaults"

Så gör jag och det är väl så som också rekommenderas. Debians daemoner
fungerar på detta sätt.

> I nuläget kör jag programmet genom screen på en för just detta program
> dedikerad användare.

Det går väl men är det inte ganska bökigt tycker du?

> Vad tycker ni?

Finns paketet i Debian, installera och kör därifrån. Annars gör som du
skriver ovan med separat (system)användare och init-skript.

Vad är det för program? Om det är publikt åtkomligt via internet ställer
det ju en del krav på säkerhet.

--
Per

> Mvh
> Tobias Carlsson

Hej!

Tack för ditt svar. Jo, det är rätt bökigt, men det är inte ofta jag startar om servern, så det har gått rätt bra.

Det är en VOIP-tjänst som heter Teamspeak 3, så det är en onlinetjänst jag tillhandahåller åt mina vänner.

Jag har inte tänkt så mycket på säkerheten i just det här fallet, förutom att jag kör den som en vanlig användare
som inte används till något annat. Men tanken på att köra den som en lokal daemon istället känns bättre också
ur säkerhetssynpunkt.

Mvh
Tobias