Re: Lokala daemons

> Hej!
>
> Hur gör ni när ni vill köra ett program som ett lokal tjänst (daemon) och få
> denna tjänst att starta varje gång datorn startar om?
>
> Det finns lite olika alternativ som jag tänkte testa, men vill samtidigt
> kolla här om jag kan få några tips.
>
> En guide tipsade om att göra en användare som ej går att logga in med,
> placera programmet på lämplig plats, göra en symbolisk länk till
> startskriptet och placera i "/etc/init.d/länknamnet", sedan köra
> "update-rc.d länknamnet defaults"

Så gör jag och det är väl så som också rekommenderas. Debians daemoner
fungerar på detta sätt.

> I nuläget kör jag programmet genom screen på en för just detta program
> dedikerad användare.

Det går väl men är det inte ganska bökigt tycker du?

> Vad tycker ni?

Finns paketet i Debian, installera och kör därifrån. Annars gör som du
skriver ovan med separat (system)användare och init-skript.

Vad är det för program? Om det är publikt åtkomligt via internet ställer
det ju en del krav på säkerhet.

--
Per