Re: rsync-fråga för migrering

Den 27 jun 2014 13:02 skrev "Tobias Carlsson" <janerlingtobias@gmail.com>:

> Hej!

Hej

> Tack för era svar.
>
> Jag kopierade t.ex. /home och /var/www med rsync, dumpade MySQL-databaserna med mysqldump, kopierade för hand viktigare konfigurationsfiler, som t.ex. sajterna (i Apache2).
> Gjorde sedan en ny installation av Debian. Sen la jag bara till de viktigaste paketen som vanligt. Det tog några dagar, men nu är allt uppe igen. Var lite strul med att jag hade missat aktivera vissa moduler i Apache- t.ex., men man lär sig. :)

Sådant går att komma ifrån om man dokumenterar ordentligt. ;-)

Bäst dokumenterar man med installationsskript och system typ FAI, chef eller liknande.  Då kan om installationer göras på ett tiotal minuter, inklusive återställande av data (beroende på hur mycket som skall återställas).

> Tack för tipset med listan av installerade paket och med avbilderna. En fördel med nyinstallation är ju att man blir av med saker man inte använder och som man har glömt bort. Antar att systemmigrering är en konst och att det finns lite olika lösningar beroende på tycke och smak.

Jo, det finns mycket att göra där. Men automatiserad installation är ett sådant.  Samt bra backupsystem, eller i vart fall ett backupsystem över huvudtaget. ;-)