rsync-fråga för migrering

Hej!

Jag ska migrera en Debian-installation till ny hårddisk.

Till hjälp har jag en 500GB extern hårddisk och jag tänkte testa med rsync.
(Nuvarande hårddiskar är på 60GB + 240GB)

På servern har jag några wordpress-bloggar som använder MySQL och Apache2 samt PHP5.

Dessutom har jag några användare med lite olika tjänster och en brandväggskonfiguration med ufw.

Ska jag synka hela installationen eller ska jag göra en nyinstallation och bara synka vissa mappar och filer?

På nuvarande server har jag olika partitioner för t.ex. /var - och /home har jag på en andra hårddisk. Den nya hårddisken ska ersätta båda de gamla diskarna.

Jag är medveten om att det finns många guider på nätet för detta, men jag tänkte först kolla hur ni brukar göra.

Det mest kritiska är wordpress-installationerna som ligger i /var/www just nu och dess databaser, allt annat går ju att fixa manuellt, men så mycket som möjligt vill jag kunna migrera.

Mvh
Tobias