Re: Arduino IDE on Debian 7 Wheezy

<staffan.melin@oscillator.se>:
> Hej!
>
> Jag har ett problem med att kommunicera med min Arduino Uno R3 under
> Debian 7 Wheezy.
>
> Jag har installerat Arudino-paketet (1.0.1 = gammalt, men det som
> finns i repon).
>
> När jag ansluter mn Arduino över USB, är menyvalet Tools > Serial
> valbart, och jag ser min serieport där (typ /dev/ttyACMX, där X är en
> siffra typ 0, 1 eller 2).

Detta går också att ändra i configfilen som finns i ~/.arduino/preferences.txt
om det inte går att få rätsida på genom menyerna. (Tror inte att det ska
behövas dock men detta är vad jag sett orsak till 80% av allt
kom-igång-strul.)

> Men när jag laddar upp min kod så får jag ett felmeddelande "Error
> opening serial port /dev/ttyACMX", och menyvalet Tools > Serial blir
> grått (ej valbart).

Nu har jag inte testat med någon Arduino men jag tror att det är gruppen
dialout som du behöver lägga till dig i. Kolla vad /dev/ttyACMx har för grupp
genom att göra

    ls -l /dev/ttyACM*

Och, som Sven skrev, du måste logga ut från din X-session och logga in
igen för att behörighetsändringarna ska aktiveras.

--
Per