Re: Debian Wheezy/stable krashar datorn

tis 2014-06-03 klockan 10:37 +0200 skrev Staffan Melin (Oscillator):
> Hej!
>
> Ett skumt problem som jag brottats med i över ett år.
>

> Någon som har ett tips på hur jag ska gå vidare i min felsökning? Kan
> det vara moderkortet (ett Gigabyte X58A-UD3R) som inte är kompatibelt?
> Kör firmware-linux-nonfree och även flashplugin-nonfree (fan, ska
> prova att avinstallera flash).

Har du testat att göra längre kompileringsjobb? T ex parallell-kompilera
något stort mjukvaruprojekt, om och om igen? Får du t ex segmentation
fault från gcc vid något tillfälle har du antagligen hårdvaruproblem
(CPU, minne, cacheminne, moderkort). Om du kan framkalla felet utan att
ha tung grafik igång är det ett plus. Moderna grafik-drivare är idag
såna monster att de inte riktigt går att lita på..

En möjlig orsak till problem kan vara att du har otillräcklig kontakt
mellan processor och kylfläns. Det är ett problem jag själv haft på en
av mina datorer (core2duo). Testa att ta loss flänsen, rengör från
gammal pasta och sätt ny, i ett perfekt, lagom tjockt, lager. Kör om
dina stabilitetstester och se om det har någon effekt.

Hoppas du löser problemet. Instabil dator är fruktansvärt att ha.

Mvh, Lars