Debian Wheezy/stable krashar datorn

Hej!

Ett skumt problem som jag brottats med i över ett år.

Jag har en inet-dator, core i7 (från 2010). Har från början kört Win7
på den, har fungerat bra (men otillfredsställande :) ). Hade ett tag
problem med plötsliga omstarter som visade sig bero på fel i RAM i en
HD (bufferten). Det löste sg med byte av HD.

Installerade först Ubuntu 12.04 (i dual-boot). Krashade ibland.

För drygt ett halvår sedan gick jag över till Debian 7 stable.
Krashade med symptom datorn bootade om. Inget skrevs i loggen, så det
var svårt att veta vad det var.

Fick intrycket av att krasherna förekom oftare under Gnome 3, så jag
ominstallerade med XFCE4. Nu är det nästan stabilt.

Bytte till och med grafikkort (från nvidia till ett billigt ATI). Har
kört memtest86+ för att kolla RAM, inga felmeddelanden.

Men krasherna förekommer fortfarande. Verkar (subjektivt) som om de
enbart förekommer då Iceweasel körs.

Jag har sökt på nätet och hittat några med liknande problem och de
slutar nästan alltid i "troligen ett hårdvaru-fel".

Sammanfattning:

Jag har en dator som fungerar fint med Win7.
Under Debian Wheezy/XFCE4 krashar den ibland (kanske 1 gång i veckan).

Någon som har ett tips på hur jag ska gå vidare i min felsökning? Kan
det vara moderkortet (ett Gigabyte X58A-UD3R) som inte är kompatibelt?
Kör firmware-linux-nonfree och även flashplugin-nonfree (fan, ska
prova att avinstallera flash).

Staffan

--
Staffan Melin