Re: Underhåll och ansvara för svenska ordböcker etc

> Hej

> Jag hade för mig att den hade avslutats?  Om inte, vilken var det som
> den som underhöll listan tröttnade och lade av?

Hur menar du avslutats? Paketet finns kvar i debian. Uppströms
skickas man däremot till det som är källan till hunspell-sv-se
(tidigare sv.speling.org).

> Vad är det för skullnad på aspell och hunspell?

Vet inte exakt.

GNU Aspell är en ersättning för ispell. Hunspell i sin tur bygger
på MySpell och är en ersättning för ispell också.

Det verkar som att hunspell kanske klarar av fler saker enligt
paketets beskrivning.

> Just ordlistor är viktiga projekt som behöver kvalitetssäkras och
> jobbas med.  Bäst vore det väl om man kunde få någon myndighet att
> jobba med dessa.  De som redan har listor.  Fördelen för dem vore ju
> att de fick mer uppmärksamhet samt förhoppningsvis några fler som
> jobbar med dem.  Dvs höja synlighet och kvalitet.

Delvis är det väl bra om myndigheter skulle driva det. Delvis är ju
språket inte något som staten bör kontrollera utan kunna påverkas
av oss alla.

Jag tycker att det är bra som det är nu.

--
Per