Re: Klickande ljud i högtalarna

Den 9 oktober 2012 17:58 skrev Sven Arvidsson <sa@whiz.se>:

> Stöder för AMDs APU:er är ganska nytt så det är inte så konstigt om du
> stöter på buggar. Det brukar gå att få hjälp ganska snabbt via
> https://bugs.freedesktop.org/ men då krävs det att du först testat om
> felet är fixat med senaste drivrutiner/kärna (som för tillfället inte
> finns ens i experimental).

Jo, jag gissade att det var just så. Nu fick jag bevis på det. Hade
tyvärr inte råd att investera i en riktig dator. Gav 2.700 :- för
Toshiban.. Den är bra till väldigt enkla saker. Som att betala dom
räkningar man egentligen inte har råd att betala, på Internetbanken.
Eller skriva ett brev till moster i USA, och be om mer pengar. Men det
är i stort sett allt.

Bildvinkeln ligger väl på 0.5 grader horizontellt. Tittar man t.ex på
en film med nattbilder och vinklar skärmen mer än dom 0.5 graderna,
blir bilden ofta negativ i mörka partier.

> Ett tips kan ju vara att dra ner live-version från senaste Ubuntu/Fedora
> etc. och se om det fungerar bättre där.

Kan ju alltid testa..

Eller så står jag ut dom 2-3 sekunder som det händer ( står jag inte
ut, så får jag väl installera W7 igen ).

> Mycket möjligt att det där hänger ihop med grafikproblemen om det också
> är från ATI/AMD.

Jepp:   VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Device 9802

Har nu fått tyst på klicket. Det hördes bara när jag var inne på SR -
Min Radio. Satte spelaren i läge "LYSSNA UTAN FLASH", lyssnade sen på
ett radioprogram. Inget klick. Satte tillbaka till "LYSSNA MED FLASH".
Fortfarande inget klick.

Hurra !

Grr..  Just när jag fått i ordning på ljudet, så börjar musen strula.
Helt plötsligt kan pekaren vara på ett helt annat ställe, än jag
försökt dra den till. Får väl jag plocka isär musen, och kolla vad det
kan vara (kan ju vara "lasern" som börjar ge sig). Den har ju varit i
golvet ett par gånger. Nog dags att investera i en ny.

Eller så slår jag ner några pensionärer om en vecka, och köper en riktig dator.

--
/Rolf