Re: Angående qemu/kvm

On Mon, Jan 02, 2012 at 07:45:31AM +0100, Anders Jackson wrote:
> God fortsättning.

Det samma!

> Njae. Gör du?

Ja, jag trodde det :) Men så kanske det inte var :(

> För att köra grafiska program på din virtuella maskin, så behöver du
> bara en VNC-xserver startad. Inte en vanlig X11-server.

OK, men då måste jag någon annanstans koppla upp mig med en VNC-klient
och det såg jag ingen möjlighet till eftersom min server inte körde
något grafiskt och jag inte tänkte använda någon annan fysisk hårdvara.

> Varför skall du ha X11-server körandes på din qemu-server-maskin?
> Måste du ha en grafisk skärm kopplad till den?
> Om inte, så kanske det räcker med att ha X11-klient-program
> installerad på den maskinen.

Felmeddelandet jag skickade med i mitt första mail fick jag vid uppstart
av min virtuella maskin som försökte visa grub och boot-processen, vilket
den inte lyckades med eftersom den inte hittade nån FB.

Det var därför jag trodde att kommer jag bara förbi boot-processen och
den virtuella maskinens grafiska miljö startar upp så behövdes inget
grafiskt för servern. Detta hade jag inte snappat.

> Du får väl se till att inte ha något grafiskt program starta
> automatiskt på din maskin.  För att köra grafisk miljö i KVM-klienter,
> så använd VCN.
>
> Har du provat att köra X11-serverna xnest eller xephyr (se paketen
> xnest och xserver-xephyr) som använder en annan X11-server för att
> skriva ut sin grafik och få tangentbord och råtta.

Nej, men har läst lite om dem.

> [...]
> som är en virtuell konsol.

> Så du vill ha I/O (tangentbord, råtta och grafikkort) på servern
> kontrollerat av din virtuella maskin? (svårt)
> Eller via virtuell I/O i den virtuella maskinen via exempelvis VNC
> eller så kör du över ditt nät till din arbetsstation, och låter den
> X11-servern kontakta din virtuella maskin (med protokollet XDM, X11
> Display Manager).

> Hm, skrev visst inte klart.  Jag menade xephyr, som är en X11-server
> som inte använder grafikkort, utan en annan X11-server istället.

Efter dina kommentarer så har jag snappat upp en del som jag missat
tidigare. Jag tror jag får dra mig tillbaka till ritbordet och
skissa på vad det egentligen är som jag vill åstadkomma.

Vänliga hälsningar,
Peter Carlsson