Re: Angående qemu/kvm

God fortsättning.

Den 31 december 2011 16:04 skrev Peter Carlsson <maillist.peter@home.se>:

> Hej och tack Anders för den utförliga förklaringen. En del av det
> kände jag till och en del var nytt. Tyvärr blev jag inte så mycket
> klokare över hur jag rent konkret löser mitt problem även efter
> jag läst lite på länkarna du tipsade om.

> Ja, det kände jag till. Det var mer för att tala om att min virtuella
> maskin fungerade.

Njae. Gör du?

> Precis, och det är egentligen här jag undrar om jag verkligen måste
> installera hela X servern på min server (Debian stable) för att qemu
> ska ha en grafisk miljö för den korta stund det tar innan den virtuella
> maskinen bootat upp och använder sin egna X server.

För att köra grafiska program på din virtuella maskin, så behöver du
bara en VNC-xserver startad. Inte en vanlig X11-server.

Varför skall du ha X11-server körandes på din qemu-server-maskin?
Måste du ha en grafisk skärm kopplad till den?
Om inte, så kanske det räcker med att ha X11-klient-program
installerad på den maskinen.

Du får väl se till att inte ha något grafiskt program starta
automatiskt på din maskin.  För att köra grafisk miljö i KVM-klienter,
så använd VCN.

Har du provat att köra X11-serverna xnest eller xephyr (se paketen
xnest och xserver-xephyr) som använder en annan X11-server för att
skriva ut sin grafik och få tangentbord och råtta.

> Jag hade hoppats det skulle finnas något enklare/mindre.

> Jag vet inte om det framgick eller om det ens har någon betydelse
> för din förklaring eftersom nätverket kan vara inom samma maskin.

Nätverksmässigt så bryr sig OS inte om data kommer från en intern
virtuell bridge eller från en fysisk port.

> Men den lösning jag vill få till är alltså att jag fysiskt bara
> vill ha en hårdvara. Denna ska som grund-OS köra servern (Debian
> stable) som i sin tur kör arbetsdatorn (Debian testing) virtuellt.

Det var så jag förstod det.  Men normalt så kör man bara grafiken
fysiskt på servern i detta fall, om man vill det.  Man kör väldigt
sällan grafikkortet i virtuella maskiner.  Och i så fall bara en.  Men
det är krångligt att få att fungera.  Man använder då vanligen VNC,
som är en virtuell konsol.

> Skärm, tangentbord och mus visar och används för den virtuella
> arbetsdatorn. Hoppas det blev tydligare.

Så du vill ha I/O (tangentbord, råtta och grafikkort) på servern
kontrollerat av din virtuella maskin? (svårt)
Eller via virtuell I/O i den virtuella maskinen via exempelvis VNC
eller så kör du över ditt nät till din arbetsstation, och låter den
X11-servern kontakta din virtuella maskin (med protokollet XDM, X11
Display Manager).

> Här känns som det blev en cliffhanger. Vad mer tänkte du nämna :)

Hm, skrev visst inte klart.  Jag menade xephyr, som är en X11-server
som inte använder grafikkort, utan en annan X11-server istället.

/Jackson