Re: SSH och OpenVPN

2011-10-18 12:17, maillist.peter@home.se skrev:
Hej!

Jag försöker sätta upp OpenVPN mellan min Debian-server och JoliOS som körs under VirtualBox på Windows XP.

Port 443 är det enda jag kan använda på JoliOS/XP och det är på den port som OpenVPN-servern på Debian lyssnar.

Egentligen behöver jag bara SSH-access, men då port 22 inte är öppen tänkte jag försöka med OpenVPN.
Personligen tycker jag bättre om SSH än OpenVPN eller VPN-lösningar över huvud taget. Du kan mycket väl låta din ssh-server lyssna på port 443. Det som möjligtvis skulle kunna trilskas är att du skulle behöva brygga nätverkskortet i XP med JoliOS, det går utmärkt via Virtualbox (i alla fall när hosten är Linux-baserad).

/etc/ssh/sshd_config  (JoliOS)
# Package generated configuration file
# See the sshd_config(5) manpage for details

# What ports, IPs and protocols we listen for
Port 22 <---- Ändra denna port till det du vill ha
# Use these options to restrict which interfaces/protocols sshd will bind to
#ListenAddress ::
#ListenAddress 0.0.0.0

Skulle du ändå vilja använda OpenVPN så är tekniken att sätta upp ett eget nät mellan Debian och JoliOS som du låter OpenVPN ta hand om. Det är lite pyssel med routing-tabeller, ip-räknande, certifikat-generering och så men borde fungera också. Lite mer jobb och stelare men har fördelen att forwarda alla portar. Du kan använda SSH för att tunnla portar och till och med tunnla alla portar, men då måste du skapa samma nät som vid OpenVPN.

/Anders W

Allt tyder på att jag lyckas etablera kommunikationen men när jag sen försöker SSH:a mig in på servern så antar jag att jag missat något.

Debian-server: 217.210.a.b
WinXP: 10.151.c.d
VB Host-Only: 192.168.e.f
JoliOS (eth0): 10.0.g.h
JoliOS (tap0): 212.3.i.j

Det kanske finns enklare sätt att lösa det på än att använda OpenVPN? Kanske hade det varit enklare att sätta upp sshd att lyssna på port 443.

Hoppas jag inte glömt nån viktig information.

Vore tacksam för hjälp med hur jag kommer vidare.

Mvh Peter