Re: SSH och OpenVPN

On 2011-10-18 12.58, Jeremiah Foster wrote:
2011/10/18<maillist.peter@home.se>:
Hej!

Jag försöker sätta upp OpenVPN mellan min Debian-server och JoliOS som körs under VirtualBox på Windows XP.

Port 443 är det enda jag kan använda på JoliOS/XP och det är på den port som OpenVPN-servern på Debian lyssnar.

Egentligen behöver jag bara SSH-access, men då port 22 inte är öppen tänkte jag försöka med OpenVPN.

You can tell ssh to listen on port 443 if you want. Note that you
cannot have another daemon listening on that port then, like a web
server.

För ssh, SSL och openvpn finns det faktiskt lösningar för att dela port
(dock lyssnar de inte inte samtidigt på porten, det är mer en sorts proxylösning)

Se http://www.rutschle.net/tech/sslh.shtml

/Stefan