Re: Ingen nätverksanslutning efter byte av moderkort

Hej Stefan, tack för ditt svar!

Nätverkskortets röda lampa lös, det vet jag. Jag har däremot ingen aning
aning om det fanns någon länk, dvs. som du skrev att lamporna på båda
enheterna lös. Nu när jag bytt tillbaka till det dåvarande och den röda
lampan på nätverkskortet lyser lyser också den på routern.

Jag minns från att jag körde
#ip address show
att flaggorna UP och LOWER_UP var aktiva, svaret jag fick på ip-kommandot
var nästintill identiskt med det exempel som du ger, utom state och mtu,
state var DOWN och mtu minns jag tyvärr inte.

Problemet jag hade efter att jag konstaterat att state var satt till DOWN
var att försöka ändra den till UP med förljande kommando:
#ifconfig eth1 up
hade däremot ingen effekt.

Med Vänlig Hälsning
Philip Lundqvist

Missade att skicka detta svar till listan. Jag ber om ursäkt.

-----Ursprungligt meddelande----- From: Stefan Alfredsson