Re: XFS: idiotfråga?

On 15 May 2010, at 20:07, Anders Jackson wrote:

> Om du vill maximera diskutnyttjandet, så fungerar det utmärkt utan
> partitioner, så länge du inte förväntar dig att "automatiska" system
> skall förstå det och avstå från att erbjuda sig att partitionera om
> din USB-sticka (eller något liknanade)

Som Anders påpekar är det inget problem att köra direkt mot devicen
utan att partitionera... men det är ett fåtal sektorer man isåfall tjänar,
vilket med dagens hårddiskstorlekar är försumbart.

Man kan likna partitionstabellen med en innehållsbeskrivning. Oavsett
OS som du stoppar in disken i kan du se att det finns en partiton av typ NN,
och sen besluta vad du vill göra. Kör du direkt på devicen tolkas detta oftast
som en korrupt partitionstabell, såvida du inte redan vet att just den disken
har just det filsystemet och monterar därefter.

Personligen tycker jag att risken för strul långt överväger vinsten i utrymme
man får på att köra mot rå device.

Mvh,
 Stefan