Re: XFS: idiotfråga?

Hej.

Den 13 maj 2010 12.13 skrev Martin Burman <martin@default.nu>:
> Jag brukar använda XFS på USB-diskar och håller precis på att göra iordning
> en ny.
> Jag hörde i korridoren att man kan köra XFS direkt på en device (alltså
> direkt på /dev/sdb i mitt fall, ingen sdb1-partition som är skapad via fdisk
> alltså) och provar detta och det ser ut att fungera fint.

Det fungerar utmärkt.  /dev/sdb är ju disken, åtkomlig som
blockdevice, precis som /dev/sdb1.
Skillnaden är att /dev/sdb är utan partitioner, medans /dev/sdb1 är
första partionen på /dev/sdb.  Men vill du inte partitionera disken,
så fungerar det ju utmärkt att använda direkt.  Men utan
parrtitionering, så kommer du inte att ha något som du kan boota
ifrån, eftersom BIOS (eller vilken version av bootprogram du har i din
maskin) hitta något startprogam (som GRUB). Den informationen finns ju
i partitionen.

> Man-sidan säger "An XFS filesystem can reside on a regular disk partition or
> on a logical volume."
> Jag har alltid betraktat t.ex /dev/sda som en rådevice vilket gör att texten
> inte stämmer men det kanske är fel?
> När jag söker hittar jag en och annan sida som säger att man ska välja
> filsystem typ 83 vilket jag brukar göra annars, en del sidor nämner inget
> men av copy-pastet från forumen verkar en del köra direkt på devicen.

Partitioner och filsystem är datastrukturer lagrat på en enhet med
data grupperat i block. För att du skall slippa hantera blocken
direkt, så har vi filsystemen (och partitionssystem, det finns flera
olika varianter, inte bara MSDOS-varianten).

> Jag ser kort och gott att det verkar funka men det gnager: har jag gjort
> något dumt? Är det man Puckad(tm) ifall man gör så här.

Beror på, om man vet vad man vill och gör :)

> Jag vill bara maxa ut max lagringsplats och ha en stabil, datasäker
> lagringsplats. Allt annat är sekundärt.

Om du vill maximera diskutnyttjandet, så fungerar det utmärkt utan
partitioner, så länge du inte förväntar dig att "automatiska" system
skall förstå det och avstå från att erbjuda sig att partitionera om
din USB-sticka (eller något liknanade)

> Hälsningar Martin

/Jackson