Re: dd över cifs/nfs

Johan Malm wrote:
> Wikipedia menar att maximal filstorlek i ett ext3-filsystem beror
> på blocksize. Hur vet jag vad jag kör med för blocksize?

tune2fs -l /dev/sda1  (eller vilket filsystem du vill kolla).

>  Jag läste att man kan dela upp filerna i mindre storlekar för att undkomma
> filsystemsproblemet men hur gör jag då när jag vill dd:a tillbaka åt
> andra hållet?

cat fil1 fil2 fil3 fil4 ... filX | dd of=/dev/sda

> Är det någon som har en bättre idé än att dd:a över samba/cifs? Vill
> ogärna att filen blir korrupt för det lär man inte märka förrän den dag
> man ska använda den.

Om det är just samba/cifs som oroar dig kan du köra TCP direkt (fast vissa
fel kan slinka igenom även här, se Jonathan Stones paper på Sigcomm 2000,
"When the CRC and TCP Checksum Disagree").

På servern: nc -l -p 12345 > fil.bin   (lyssna på TCP port 12345, spara
all output i fil.bin
På klienten: dd if=/dev/sda | nc server 12345   (läs /dev/sda, gör TCP
uppkoppling till server port 12345, skicka datan dit).

Om du vill vara säker på att disken och kopian är identiska så gör en
kontrollsumma på dem. sha1sum /dev/sda  ,  sha1sum fil.bin   (se till att
boota från usb/pxe/etc annars kommer /dev/sda förändra sig eftersom det
sker kontinuerliga förändringar).

> Kanske någon proprietär lösning i form av Norton
> Ghost vore bättre?

Eller http://ping.windowsdream.com/ ?

Mvh,
 Stefan