dd över cifs/nfs

Hej!

Jag tänkte installera Debian/Ubuntu på min Asus EEEPC 900 men vill gärna
göra en image av nuvarande installation då maskinen saknar dvdläsare att
använda i samband med recoverydvd. Har googlat lite och kommit fram till
att dd:a /dev/sda till en sambamountad mountpoint vore bäst men jag är
osäker på om ext3-filsystemet på sambamaskinen klarar av en 16gb stor
fil? Wikipedia menar att maximal filstorlek i ett ext3-filsystem beror
på blocksize. Hur vet jag vad jag kör med för blocksize? Jag läste att
man kan dela upp filerna i mindre storlekar för att undkomma
filsystemsproblemet men hur gör jag då när jag vill dd:a tillbaka åt
andra hållet?

Är det någon som har en bättre idé än att dd:a över samba/cifs? Vill
ogärna att filen blir korrupt för det lär man inte märka förrän den dag
man ska använda den. Kanske någon proprietär lösning i form av Norton
Ghost vore bättre?

Tack på förhand! /Johan