Re: GRUB boota från 2 diskar

On Sun, 13 Apr 2008 14:45:52 +0200
Per Tunedal Debian <debian@tunedal.nu> wrote:

> Hej!
> Jag har Debian på en disk och UBUNTU på en annan. Jag har försökt
> installera om GRUB dels i terminalfönster, dels från CD för att få in
> en möjlighet att välja att boota UBUNTU, utan att den andra disken
> dykt upp på GRUBs meny. Borde det inte gå att få GRUB att automatiskt
> upptäcka operativsystem på datorns diskar och lägga in rader för att
> boota dem? Eller hur gör jag?
> (På en annan dator hittades alla operativsystem bla flera
> Windowsversioner utan problem när jag installerade Debian på en extra
> [...]

Jag tycker att det är lättast är att ändra i /boot/grub/menu.lst
manuellt! Det finns några exempel i den filen som du kan prova med. Jag
vet inte hur det ser ut i Ubuntu men det som skulle passa är något i
stil med:

title         Ubuntu
root          (hd1,0)
kernel        /boot/vmlinuz root=/dev/hdb1

\\anders

http://goodbye-microsoft.com/
Anders Trobäck
debian@troback.com