GRUB boota från 2 diskar

Hej!
Jag har Debian på en disk och UBUNTU på en annan. Jag har försökt
installera om GRUB dels i terminalfönster, dels från CD för att få in en
möjlighet att välja att boota UBUNTU, utan att den andra disken dykt upp
på GRUBs meny. Borde det inte gå att få GRUB att automatiskt upptäcka
operativsystem på datorns diskar och lägga in rader för att boota dem?
Eller hur gör jag?
(På en annan dator hittades alla operativsystem bla flera
Windowsversioner utan problem när jag installerade Debian på en extra
disk.) Jag valde att inte installera GRUB när jag installerade UBUNTU -
var det dumt?
Vänligen
Per Tunedal