Re: Trixa med ipchains...

Hej Magnus!

Ditt problem är rätt vanligt, men till att börja med skall jag
förtydliga att detta inte är ipchains utan netfilter som
ställs in med kommandot iptables. Ipchains har jag för övrigt
obefintliga kunskaper om.

För att vara ännu lite petigare så har du ett "allvarligt"
problem i din brandvägg som öppnar upp möjligheten för en
illasinnad person att köra godtyckligt UDP program på din
dator 192.168.0.12 (vesta) på port 80. HTTP protokollet går
nämligen enbart över TCP för att tillhandahålla en webbsida.

Så till ditt problem.
Du har redan fått ett par förslag på hur du kan lösa ditt
problem med alt. 1 så det kommer jag inte kommentera.
Däremot har du inte fått några förslag på hur du löser
problemet med alt. 2. Detta tänker jag försöka förklara
för dig och listan. Om någon har några andra åsikter, eller
om jag missförstått något själv, så rätta mig gärna :-)

Grundproblemet till att det inte fungerar med din externa
adress inne ifrån ditt LAN är att du bara routar från $OUTSIDE.
Om du väl hade routat från $INSIDE också så hade det ändå inte
fungerat. Varför frågar du dig säkert. Svaret är lite
komplicerat men jag skall försöka förklara.

När du försöker surfa till tex http://wiki.ihse.net/ så
kommer först en förfrågan till din DNS om vad wiki.ihse.net
har för ipadress, svaret blir då "77.110.63.65" (din
externa adress). Vidare kommer din webbläsare att försöka
ansluta till just 77.110.63.65, eftersom du DNAT:at,
Destination Network Address Translation, in denna till vesta
kommer vesta i sin tur få en förfrågan på port 80 med
avsändare satt till den dator du surfade ifrån och svaret på
förfrågan skickas dit. Så långt har allt gått "rätt" till, men
när svaret når den dator du surfar ifrån kommer denna att
slänga paketet som "ogiltigt" då den inte räknade med att
svert skulle komma från 192.168.0.2 (vesta) utan från
77.110.63.65 (routern). Lösningen till det här är att köra
något som heter SNAT, Source Network Address Translation, på
routern som gör i princip samma sak som DNAT, fast motsatt.

Det DNAT åstadkommer är att den översätter vilken ip som
förfrågan egentligen skall till, i ditt fall 192.168.0.2.
SNAT berör istället varifrån förfrågan kom. Om du skulle
köra det på din router skulle det innebära att även om du
surfade från, låt säga 192.168.0.123 så skulle vesta (måldatorn)
inte se detta utan istället din routers ipadress.

Nedanstående skiss är en princip skiss över hur paketen går i
ditt LAN.

Utan SNAT: webbklient -> router -> vesta ->           webbklient
Med SNAT:  webbklient -> router -> vesta -> router -> webbklient

Hoppas detta gjorde dig/er klokare.

Mvh,
Torbjörn Svensson

Quoting Magnus Ihse Bursie <magnus@ihse.net>:

Jag blir inte klok på hur jag ska göra för att få till det här. Någon som kan hjälpa till?

/Magnus