Re: Om servrar

Helgi skrev:
> På min arbetsplats har vi en gammal Win NT4 server som för både e-post
> och backup av dokument. Det program som servar e-posten är
> kommerciellt, kommer inte ihåg namnet, men det är mycket eländigt och
> primitivt. När det gäller vår kundtjänst är e-posthanteringen en
> mardrömsliknande situation.
> Jag försöker övertyga chefen om att satsa på två nya maskiner, en för
> e-post och en för dokument och att använda Linux i båda fallen. Han är
> skeptisk så det krävs en del för att visa honom hur man kan göra,

Om chefen är skeptisk, gör en demo på en gammal maskin eller din egen
som visar funktionaliteten (med brasklappen att prestandan kanske inte
räcker till).

> kostnaden spelar också ganska stor roll. Det bör framgå att företaget

Om kostnaden är kritisk, kolla flaskhalsarna på demosystemet och
extrapolera, den gamla maskinen kanske räcker till för backupen och
e-posten.

> Vad jag skulle behöva veta är vad man skall presentera när det gäller
> e-postservern. Det viktigaste är att få till stånd en server där vår
> kundtjänst på flera personer, kan alla hantera e-post från ett och
> samma konto samtidigt (samma e-postadress alltså). Vad behöver man för
> typ av server för det?

RT som Daniel föreslog finns i debian kör
"apt-cache search request tracker".

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340                                                 Nätverk
S-742 94 Östhammar            0173 140 57            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting