Om servrar

Hej!
På min arbetsplats har vi en gammal Win NT4 server som för både e-post
och backup av dokument. Det program som servar e-posten är
kommerciellt, kommer inte ihåg namnet, men det är mycket eländigt och
primitivt. När det gäller vår kundtjänst är e-posthanteringen en
mardrömsliknande situation.
Jag försöker övertyga chefen om att satsa på två nya maskiner, en för
e-post och en för dokument och att använda Linux i båda fallen. Han är
skeptisk så det krävs en del för att visa honom hur man kan göra,
kostnaden spelar också ganska stor roll. Det bör framgå att företaget
hade under flera år enbart Unix system som bara rullade på utan
problem år efter år, tills det inte fanns uppgradering längre till de
ekonomiprogram som användes. Historiskt har man alltså en positiv
erfarenhet av *nix system.

Vad jag skulle behöva veta är vad man skall presentera när det gäller
e-postservern. Det viktigaste är att få till stånd en server där vår
kundtjänst på flera personer, kan alla hantera e-post från ett och
samma konto samtidigt (samma e-postadress alltså). Vad behöver man för
typ av server för det?

Hälsningar,
Helgi Örn