Re: SV: Re: SV: Hur skall programtexter sparas på en servermaskin?

tis 2006-10-31 klockan 20:13 +0100 skrev Mats Erik Andersson:
>   Hej igen!

Hej.

>     Min fråga till den samlade sakkunskapen i denna
>   grupp är då närmast huruvida vi med Linux eller
>   rentav Debian står bättre rustade för typigen-
>   känning av filer än unix-system i allmänhet. Eller
>   ser jag utslaget av Comhems säkerhetssystem?

Det har inte så mycket med Debian eller Linux att göra som man kan tro. Det finns troligen tusen miljoner människor på listan som har bättre koll på det här än jag, men jag tror att jag kan prestera en godtagbar beskrivning av situationen.

Enligt HTTP-protokollet skall en mimetyp alltid anges i HTTP-header. Webservrar, t ex Apache, skickar den informationen till webklienter när de efterfrågar en fil. Om webservrarna inte känner till filtypen kan de tillåta access ändå och hitta på en filtyp, eller vägra access.

Hur en webserver avgör en fils typ varierar, men t ex Apache kollar främst på extension (.sh m fl). Beroende på inställningarna kan Apache kolla i katalogen som filen finns i efter en fil som heter .htaccess eller något åt det hållet. Där kan ovanliga mimetyper kopplas ihop med extensions.

De flesta webservrar är konfigurerade för att bara tillåta överföring av visa specifika filtyper som vanligen används i hemsidessammanhang, t ex html, xhtml, jpg m fl. Det har ingenting med hur Debian eller Unix i allmänhet känner igen filer, och jag skulle tro att orsaken till begränsningen är säkerhetsrelaterad på ett eller annat sätt.

Du kan troligen inte göra något åt situationen med ComHem utom att kontakta dem och be dem tillåta .mo eller .po eller vad det nu var du ville ha. Om du vill kan du chansa på att de kör Apache, skriva ihop en .htaccess och ladda upp den, men det är väl ytterst osannolikt att det kommer att fungera.

Sammanfattningsvis är det svårt att lösa ditt specifika problem i det här fallet, men lätt att sätta upp en webserver som servar vilken filtyp som helst över HTTP på ett system man själv administrerar.

Hoppas förklaringen blir till nytta på något sätt.
--
Vincent Lönngren <vincent.lonngren.759@student.lu.se>