SV: Re: SV: Hur skall programtexter sparas på en servermaskin?

  Hej igen!

    Mitt meningsutbyte med Daniel Nylander får mig att
  tro att problemet närmast ligger i typbestämning av
  filer på ett serversystem eller över nätet.
    Låt mig upprepa noggrannare hur jag uppdagade
  problemet. Sedan en längre tid har jag haft en
  skaltext 'brandskal2.sh' legat på en underkatalog
  till min hemsida hos Comhem. Frid och fröjd! Så tog
  jag mig före att lägga dit ytterligare en bash-text
  'skapa_post_av_xml-mall' samt en fil med kompilerad
  programtext 'pikdev.mo'. Jag har hela tiden kunnat
  bekräfta deras läge och innehåll genom att köra ftp
  mot ftp.comhem.se, men Mozilla, Firefox och
Konqueror
  klagade att filen inte funnes tillgänglig. På den
  kopia av "comhem"-katalogen jag har i min egen dator
  har jag aldrig problem att hämta filerna.
    Idag förmiddag fick jag infallet att skriva en
  minimal skaltext, lägga upp den hos comhem och
  försöka gå till botten med det hela. Av någon nyck
  döpte jag filen till 'tillf.sh' och plötsligt
  fungerar allt som det skall, men så snart jag byter
  namn till 'tillf' nekas åtkomsten som förr.
    Min fråga till den samlade sakkunskapen i denna
  grupp är då närmast huruvida vi med Linux eller
  rentav Debian står bättre rustade för typigen-
  känning av filer än unix-system i allmänhet. Eller
  ser jag utslaget av Comhems säkerhetssystem?
    I mitt fall ville jag experimentera litet med
  programtextningen 'pikdev.mo' medan mina val av
  översättningar mognade, innan jag tänkte mig att
  skicka över den till programmets upphovsman. Den
  filen kan, i egenskap av binärkodad fil, tydligen
  tjäna som testfall för vilka filtyper en nättjänst
  godvilligt skickar, eller inte skickar, när de
  efterfrågas av en gängse nätsidesläsare.

        Lång läsning här ovan,
         men min hälsning står sig

             M E A