Re: IA-64 vs 686 - och Intel Core 2 Duo

On 2006-10-13 at 15:39, simon.kagstrom@bth.se wrote:

> Så skall du köra en 64-bitarskärna så bör det vara AMD64-varianten
> (om nu inte "Intel core2 duo" är en IA-64, men jag tror inte det).

Intel Core2 duo implementerar EM64T och kör alltså debians AMD64-
arkitektur. Såvitt jag förstått. Förvirrande? Neeejdå.

Jag kör ubuntu edgy eft på en core2 duo med AMD64-versionen, och
tänkte bara tillägga att det finns vissa kompatibilitetsproblem
med java och flash i firefox. Det funkar för vissa applets, men
inte alla; till exempel krashar min banks inloggningsapplet.

Det kan vara så att debian bygger firefox för 32-bitar även på
AMD64, isåfall bör det inte vara några problem, men om de likt
ubuntu bygger firefox för 64-bitar, så finns däremot såna här
problem att tänka på. Kan vara ett argument för att stanna på i686
trots att core 2 duo  har EM64T-stöd.

Är det någon annan på listan som har motsvarande erfarenheter?

Förresten snavade jag över följande tabell angående cpu-stöd i
olika arkitekturer i debian-4.0-manualen:
http://d-i.alioth.debian.org/manual/en.i386/ch02s01.html
Se särskilt följande not:
http://d-i.alioth.debian.org/manual/en.i386/ch02s01.html#id307581

--