Re: IA-64 vs 686

(Svarar till listan)

At Fri, 13 Oct 2006 15:10:29 +0200,
=?ISO-8859-1?Q?Gunnar_Bj=F6rkdahl?= wrote:

> [1  <text/plain; ISO-8859-1 (quoted-printable)>]
> Vad menar du med EM64T ?

Det är Intels benämning på 64-bitarsutökningen av gamla vanliga x86
(samma som funnits sedan 1978). En "Intel core2 duo" låter som en
vanlig 64-bitars x86-processor. Arkitekturen är i princip samma som
för AMD:s variant, och kallas i Debian AMD64 för både Intel och AMD.

> Jag drog ned och brände en net-installer av IA-64 o provade boota från
> skivan, inget hände. Jag traskar nog på med den jag redan har. Får kompilera
> kärnan så en använder pentium-m också.

IA-64 är en helt annan arkitektur och har egentligen inga likheter med
x86, förutom att den kan emulera den.

Så skall du köra en 64-bitarskärna så bör det vara AMD64-varianten (om
nu inte "Intel core2 duo" är en IA-64, men jag tror inte det).

// Simon