Re: Hur får jag konsollen att visa svenska åäö i filer som skapats med samba?

mån 2006-09-25 klockan 16:43 +0200 skrev David Ahlard:
> Så till frågan: Hur ställer jag om konsollen så att den visar sv_SE.utf-8
> när jag listar filer?
> Åäö fungerar perfekt i övrigt.

Det är UTF-8 som är det viktiga i sammanhanget, inte sv_SE. Du behöver
alltså inte ändra språk, bara byt locale till en_US.UTF-8.

> det blir inte rätt. Jag har också provat att köra "dpkg-reconfigure
> locales" och generera locales för "sv_SE.UTF-8" och satt LANG och LC_CTYPE
> till denna, utan resultat. Eller snarare; resultatet blir sådana saker som
> att grafiken i ncurses (när jag t.ex. kör dpkg-reconfigure locales) blir
> konstiga tecken.

Du bör nog generera en_US.UTF-8 och göra till standardlocale för
systemet såväl som för de användare som berörs. Sen måste du sätta
LANG=en_US.UTF-8 och se till att alla de andra ändras i enlighet med
det. Om det inte räcker kan du logga ut och logga in igen (efter att ha
satt localen för användaren). Om inte det räcker kanske du behöver
starta om någon service för att det ska börja gälla, t ex någon
sambademon eller så. Någon annan kan säkert detaljerna bättre.
--
Vincent Lönngren <vincent.lonngren.759@student.lu.se>