Hur får jag konsollen att visa svenska åäö i filer som skapats med samba?

Hej, jag har en debianserver som bl.a. kör samba, och som jag nyttjar som
filserver från en win2000-maskin.
Mitt problem är att ÅÄÖ inte blir rätt i filnamn när jag skapar filer.
Eller snarare; åäö blir "rätt" i windows, men ser fel ut i konsollen. Jag
skapar en fil i windows, exempelvis Båt.txt, och när jag tittar på den i
konsolfönstret heter den "BÃ¥t.txt". Jag gissar att samba skriver
filnamnet som utf-8, och min konsoll försöker läsa den som
en_US.iso-8859-1. Detta kan dock vara helt fel gissat.
Så till frågan: Hur ställer jag om konsollen så att den visar sv_SE.utf-8
när jag listar filer?
Åäö fungerar perfekt i övrigt.

Jag har försökt att ändra exempelvis LANG och LC_CTYPE (via
environment-varibeln) till sv_SE, och det händer något ("å" blir "??") men
det blir inte rätt. Jag har också provat att köra "dpkg-reconfigure
locales" och generera locales för "sv_SE.UTF-8" och satt LANG och LC_CTYPE
till denna, utan resultat. Eller snarare; resultatet blir sådana saker som
att grafiken i ncurses (när jag t.ex. kör dpkg-reconfigure locales) blir
konstiga tecken.

Kanske är jag inte riktigt på rätt spår. Det kanske är Samba som är
problemet? Någon som har något tips?
kan "dpkg-reconfigure locale" hjälpa mig på något sätt?

Lite info:
Jag kör Debian testing. Så vitt jag minns rätt valde jag engelska som
språk, och svenskt tangentbord vid installationen. (Jag vill ha engelska
felmeddelanden etc, men svenskt tangentbord)

# locale
ger följande utskrift
LANG=en_US
LANGUAGE=en_SE:en_US:en_GB:en
LC_CTYPE="en_US"
LC_NUMERIC="en_US"
LC_TIME="en_US"
LC_COLLATE="en_US"
LC_MONETARY="en_US"
LC_MESSAGES="en_US"
LC_PAPER="en_US"
LC_NAME="en_US"
LC_ADDRESS="en_US"
LC_TELEPHONE="en_US"
LC_MEASUREMENT="en_US"
LC_IDENTIFICATION="en_US"
LC_ALL=

Jag har läst att man kan konfigurera SAMBA så att den använder
unix_charset=iso-8859-1, och det är väl något jag kan testa ifall inget
annat löser problemet, men helst kör jag utf-8. (Som är sambas default
enligt "man smb.conf")
Tacksam för idéer och tips!
--
Mvh David A