Re: Hårdvarustöd (särskilt grafikkort)

Hej och tack för dina kommentarer!

At Sun, 05 Mar 2006 13:23:45 +0100,
Hans Öfverbeck wrote:

> Om du bara skall använda TVn som monitor så kan du kanske klara dig helt
> utan ett vanligt grafikkort. Om du skall kunna spela in TV-program så
> behöver du ett TV-grabber kort, och åtminstone ett av dessa "Hauppauge
> pvr350" har stöd för TV-ut med hårdvaruavkodning av mpeg2. Fria
> drivrutiner finns på www.ivtvdriver.org, observera att kortet är för
> analog TV. En brasklapp: jag vet inte hur bra bildkvalitet TV-utgången
> på ett pvr350 ger.

Jo, jag har för avsikt att köpa ett tunerkort också. Jag har kollat
lite på pvr350-kortet, men då verkar man iställlet få problem med
vanlig X-output till teven (långsam pga mjukvaruskalning). Så jag vill
helst använda grafikkortets tv-ut.

Nu lutar det åt att det blir ett pvr150-kort, som är billigare.

> Jag köpte ett Nvidia GF5200 (GAINWARD-5667) till mitt MythTV-system, men
> blev grymt besviken av bildkvaliteten på TV-ut (med de icke-fria
> drivrutinerna, jag tror inte ens det gick att få TV-ut med de fria). Det
> bör dock nämnas att kortet ger TV-ut i S-video, men min TV är så gammal
> att den inte accepterar S-video in (nej inte ens via SCART-kontakten) så
> jag fick använda den med grafikkortet medföljande S-video->kompositvideo
> adaptern. Detta inverkar naturligtvis negativt på bildkvaliteten, men så
> dålig som den var så tror jag inte att det är hela förklaringen.

Intressant. Jag har också en äldre teve, så det tål att tänkas på. Det
verkar som åtminstone en del ATI-kort har bra kvalitet på teveutgången[1].

> Har du läst http://www.realh.ukfsn.org/linux_tv_howto/ ?

Nej, den hade jag inte sett, tack! Jag har hur som helst ägnat dagen
åt att söka efter information om detta, och det verkar se lite mörkt
ut för det fria teve-ut-stödet:

- Sidan ovan refererar till lite kopplingsscheman för en
  RGB/VGA->SCART-kabel. Fram med lödkolven i så fall, fast skall
  tydligen ge bra bildkvalitet. Se t ex [2] för ATI-fallet.

- Paketet nvtv verkar klara tv-ut för vissa nvidia-kort (samt en del
  andra), men jag har inte förstått om det gäller de nyare korten
  eller inte.

- Gatos (paket gatos i Debian) tycks klara teve-ut för en del
  ATI-kort, men verkar kräva patchning och omkompilering av Xorg.

Däremot verkar det som om både nvidias och ATIs icke-fria drivrutiner
klarar tv-ut, så det är väl den enkla vägen. Hårdvara är verkligen ett
ormbo, man vill ju inte köpa en tegelsten direkt...

// Simon
[1] http://www.gossamer-threads.com/lists/mythtv/users/167871#167871
[2] http://ryoandr.free.fr/english.html