Hårdvarustöd (särskilt grafikkort)

Godmorgon Debianfolk!

Några små OT-funderingar:

Jag planerar att köpa en ny dator att köra Debian på (i ärlighetens
namn funderar jag också på Ubuntu), och eftersom det är första gången
på många år är jag dåligt uppdaterad i hårdvarudjungeln. Det jag
funderar på är något bareboneaktigt för att koppla till teven och köra
MythTV på. Hur som helst.

Jag vill kunna köra mitt system helt med fri mjukvara - särskilt fria
drivrutiner, och det är lite knepigt att ta reda på vad som stödjs och
inte stödjs för olika chipset/grafikkort. Grafikkortets 3D-stöd är
ganska oviktigt för mig, men det är väldigt viktigt att TV-ut fungerar
bra. I övrigt ska förstås ljudet, nätverkskort osv fungera.

Så, till frågorna: Vet någon här hur det är med fritt stöd för

- Intel 915-chipsettet (min laptop har 855GM och det fungerar iaf bra,
  även om den saknar tv-ut).

- Via(?)s K8M800 och VT8237R-chipset (används för en del AMD-stystem,
  typ [1])

- Nvidias grafikkort. Går det att köpa ett *nytt* grafikkort (billigt
  är OK) med stöd från fria drivrutiner (och tv-ut)

- ATIs grafikkort. Samma fråga som i Nvidia-fallet.

- Rekommenderade barebonesystem för MythTv-användning?

// Simon

[1] http://www.msi.com.tw/program/products/slim_pc/slm/pro_slm_detail.php?UID=608