Re: Nya råd angående LVM2

> Hej!

> Vad jag nu tänkte mig var att skapa en ny virtuell grupp
> under LVM2 som jag kallar vg_root dit jag kopierar allt
> som nu finns i / förutom /boot.
>
> Det som nu är / får istället bli /boot.

Låter vettigt.

> Jag kommer innan ändringarna att installera GRUB eftersom
> den i flera fall verkar bättre än LILO. Bör jag köra med
> GRUB eller är GRUB2 såpass stabil att jag kan välja den
> när jag ändå kör Debian unstable? Är det krångligt att
> byta från LILO till GRUB?

Jag skulle välja grub framför grub2. Du behöver inte grub2, grub är väl
fortfarande defaultbootloadern även i unstable? Vilket fall som helst,
krångla inte till saker i onödan.
Annat än i utbildningssyfte förstås.... ;-p

> Verkar det här vara en lämplig väg att gå? Är det något
> speciellt jag måste tänka på?

Försök se till att du fortfarande kan boota med den nya /boot som root
fram till dess att du verifierat att den nya layouten funkar....
Annars är det ingen katastrof om du steker /boot / root o.s.v.,
om du väljer att installera om från CD i debian/stable så finns det val i
den manuella partitioneringen för att gå in och aktivera lvm och plocka
upp befintliga volymer. M.a.o., du skulle kunna installera om med samma
layout, men välja att spara exempelvis /home oformaterad så att du inte
tappar datat där.

Mvh Tobbe