Re: Problem med rotering av loggfiler

Robert Larsson wrote:

I /etc/cron.weekly och .daily har du skript som heter
sysklogd   Om du läser i de filerna ser du att något som
heter  savelog  vill vara beskäftigt och rotera loggfiler.
savelog komprimerar som standard.
Någon har tyckt att logrotate inte sköter sitt jobb och
skapat dessa skript. Obegripligt för mig. Jag har inaktiverat
de filerna genom att som första rad i dem sätta in

   exit 0

Om du gör som jag, se till att alla dina loggfiler istället
hanteras av logrotate. Det är möjligt att någon som savelog
haft hand om blir missad annars.
Ett system, en logroterare!

Robert,

Tack. Det är precis som du säger. Sysklogd tar över logrotate.

Du har alltså skrivit in "exit 0" överst i /etc/cron.daily/sysklogd resp. /etc/cron.weekly/sysklogd om jag förstått dig rätt?

Vet du om jag på ett enkelt sätt kan välja att exkludera EN logg, i mitt fall mail.log?

Tack

/ Martin