[Lite OT] Laglighet i API-omimplementering

Hej allihopa!

Jag har en liten off-topic-fråga som jag tänkte Debianfolket kanske
kunde ha lite mer koll på. Ni som vill stanna on-topic kan gladeligen
ignorera resten eller flamma mig för detta brott ;-)

Mitt problem är att jag håller på att omimplementera ett API för ett
slutet system, närmare bestämt Mophun, en stängd utvecklingsmiljö för
mobiltelefonspel. All implementering är helt "clean-room", jag har
ingen tillgång till källkoden för själva Mophun och mitt bibliotek
("Lessphun") kommer att vara LGPL:at och skrivet för Cibyl [1]

Frågan jag har är dock om det finns några lagliga implikationer att
efterapa API:t (samma funktionsnamn osv)? Jag antar att det är så t ex
Lesstif gjort med Motif-APIt?

// Simon
[1] http://spel.bth.se/index.php/Cibyl