Re: Eth0 & eth1 bytt ordning efter uppgradering

Tuesday, 7 March 2006 15:56, Erik Svensson wrote:

> Funkade tyvärr inte, byter plats sporadiskt vid boot fortfarande.
> Testar nu med udev regel får vi se om det funkar.

Vet inte varför du får rådet att använda modules.conf. Du har tydligt
sagt att du använder en 2.6-kärna, och det står i beskrivningen för
paketet modutils som modules.conf tillhör att det inte är tillämpligt
på 2.6-kärnor. För dessa gäller istället paketet module-init-tools och
filen modprobe.conf.

Annars finns paketet ifrename eller, som Marcus Better nämnde,
programmet nameif (i paketet net-tools).

Slutligen kan man som du sett skriva udev-regler:

http://www.debianhelp.co.uk/udev.htm
http://dev-loki.blogspot.com/2005/12/forcing-network-interface-names.html

--
Alexander Nordström