Re: Hårdvarustöd (särskilt grafikkort)

At Sun, 05 Mar 2006 16:08:47 +0100,
Marcus Better wrote:

> Finns fri drivrutin i standard-Linux:
> [...]
>
> Har ingen aning om funktioner som TV-ut dock.

Vad jag kan se är det si och så med tv-ut-stödet [1]. Jag använder
annars deras drivrutiner på min laptop, och där fungerar allt bra
förutom 3D-stödet när man kommer tillbaka från "suspend". Det kanske
går att fixa. Bra gjort av Intel i vilket fall, tycker jag.

> [...]
> paketerade för Debian. De har inte hälften av funktionaliteten jämfört med
> Windowsdrivrutinerna, och det som finns är riktigt undermåligt
> implementerat. Det finns dussintals options för XF86Config, men knappt
> någon dokumentation. Det finns inget vettigt sätt att rapportera buggar
> eller få support. Jag försökte få igång TV-ut men fick ge upp. Andra har
> lyckats bättre (och sämre...). Plus att det hela är halvlagligt från ATI:s
> sida.
>
> Jag köper i alla fall aldrig mer ett grafikkort som kräver binärdrivrutiner.

Nej, det låter inte vettigt.

Efter lite mer surfande så har jag kanske hittat en lösning. Via's
MiniITX-kort verkar såvitt jag kan se stödjas med fri mjukvara. Kolla
till exempel på MythTV-installationsguiden för Gentoo på ett EPIA
M10000 [2]. De är väl lite långsamma, men de har också hårdvarustöd
för mpegavkodning. Bra gjort av Via också ;-)

Så just nu lutar det nog åt någon form av Via-system.

// Simon

[1] http://www.mythtv.org/wiki/index.php/XvMC#Intel_8xx.2F9xx
[2] http://www.magicitx.com/mythtv/installation/part1.html