Re: xserver felkonfigurerad, hjälp!

lördag 4 mars 2006 11:41 skrev Vincent Lönngren:
> Ett fiffigt sätt att ominstallera saker är att markera dem i aptitude
> och trycka på Shift+l. Det finns säkert något motsvarande med dpkg
> också. Då slipper man problem med dependencies.

Det här är egentligen inte dependency-problem. Jag har tyvärr inga exakta
utskriftexempel, men här ett exempel från mina övningar som förklarar:

Jag avinstallerade x-window-system-core med lyckat resultat. Därefter
försökte jag avinstallera xserver-xorg och ingen dependency rapporterades,
men i stället xserver-relaterade delar av det du ser i min "dpkg -i"-lista
(se dito). Därefter stopp, kan ej ta bort eller installera om
xserver-xorg.

För att få systemet igång igen ominstallerade jag x-window-system-core,
vilket slutade med analoga konfigureringsproblem-meddelanden (se dpkg -i).
Xserver-xorg nämndes också i det sammanhanget. Men tydligen fanns den
gamla konfigureringen kvar och fungerar, eftersom jag kan skriva det här
nu (tack och lov)!

Begrunda detta: Något är kanske alldeles obegripligt för (typ) dpkg (o.a.)
i den uppsättning konfigureringsskript (nyckelord: perl, pre, post, etc.)
som behövs. Hur fixar man sånt? Var ska man börja leta?

Kan man alternativt avinstallera ett större "X-block" som river ut allt
utan att hänga upp sig på detaljer och sedan börja bygga upp
X-funktionaliteterna från början igen?