Re: Tips på rescue-metoder, var: Mardröm

On 12/17/05, Karolina <karolina.lindqvist@kramnet.se> wrote:
> [...]
Jag håller med om att Knoppix är genialt, jag har använt det så pass
mycket att jag vet en del om vad det är kapabelt till.

Hoppas ni känner till denna lista som växer så det knakar:
http://www.frozentech.com/content/livecd.php

> Min knoppix-version, som har några år på nacken, förstår inte svenskt
> tangentbord och förutsätter dessutom att skärmen har högre upplösning än VGA.
Några år? Själv ser jag till att alltid ha den senaste Knoppix till
hands, om inte annat än för att kunna skänka till någon som är nyfiken
om Linux.

Konfigurerar du inte tangentbordet redan i början av boot-processen?
Där kan man göra det för text-mode.

[snip]
> Ja, när vi ändå är där vid rescue. Att boota med init=/bin/bash är inte så
> roligt. Det vore roligare med en single-user boot, som inte startar alla
> daemons etc., men ändå monterar diskar korrekt osv. Ja, och som inte frågar
> efter lösenord. Då kan man lösa många av problemen då man kan boota, men inte
> starta upp systemet. Något tips?

Kolla Live CD listan ovan vetja.
Jag har använt en hel del andra rescue CD versioner och det finns
många som är bra och de har sina olika för- och nackdelar. Har t.ex.
alltid Knoppix, FreesBie, SystemRescueCD http://www.sysresccd.org/ och
Ultimate Boot CD http://ubcd.sourceforge.net/ i min verktygslåda.

Tuus,
Helgi Örn