Re: Tips på rescue-metoder, var: Mardröm

On Sat, Dec 17, 2005 at 07:29:45AM +0100, Karolina wrote:

> Min knoppix-version, som har några år på nacken, förstår inte svenskt
> tangentbord och förutsätter dessutom att skärmen har högre upplösning än VGA.
> Så text-mode fungerar inte och man får lära sig var specialtecknen finns på
> ett engelskt tangentbord. Dessutom har den inte samma version på en hel del
> utilities som debian, så lilo t.ex. fungerar inte.
>
> Det gör knoppix lite svåranvänd, men om det är kris, så fungerar det.
> Jag skulle önska en debian boot-disk, rescue-system. Förr eller senare måste
> man boota något annat.  Det händer lätt att systemet blir obootbart på grund
> [...]

Använder själv Timo's Rescue CD:
http://rescuecd.sourceforge.net/download.html

Fixade senast för en par veckor sen en krånglande lilo på min mailserver
med denna. Maskinen hade varit igång läääääänge, och jag var tvungen att
starta om den, men av någon anledning så ville den inte längre... :)
(den kom bara till "LI" i "LILO" vid uppstarten, och stannade där)

Procedur för att fixa dylikt (taget direkt ur minnet, behöver alltså
inte stämma till 100%, men i allafall...)

1. Ladda hem .iso filen från
http://rescuecd.sourceforge.net/download.html
och bränn ut på en CD. (Som alltid när man bränner en .iso fil så gäller
det ju att se opp så att man inte får .iso filen själv på CD:n, utan
innehållet i den, dvs något i stil med "create CD from image file" eller
dylikt i brännprogrammet, vilket man nu använder sig av.)

2. starta från CD:n, logga in som root, med lösenordet "rescue" :)
Voila! ett fullfjädrat Debian baserat rescue system, i "text mode", dvs
går att köra på vilken skruttskärm som helst :)

3. skapa katalog under /mnt med mkdir för den riktiga /root
partitionen som du har på hårddisken dvs mkdir /mnt/root eller dylikt
och montera hårddiskens /root partition dit.

4. Ge sedan chroot /mnt/root och du är inne i ditt riktiga system på
hårddisken.

5. Om du har /boot på skild partition (vilket jag har) monterar du in
den nu, annars kan du inte köra lilo kommandot, eftersom lilo inte
hittar /boot (där kerneln finns). Samma gäller förståss för /etc om du
har den på skilld partition osv.

6. Fixa till problemet i /etc/lilo.conf (om där nu finns något problem)
t. ex. vim /etc/lilo.conf

7. kör lilo -v och kontrollera noggrant vad det säger, och om allt ser
bra ut så bootar du om maskinen, annars ta en till titt i /etc/lilo.conf
samt kolla symlänkarna i / så att de pekar på rätt kernel (och initrd om
du anväder det).

8. Sytemet i skick igen, enkelt smärtfritt och snabbt! :)

Jag rekommenderar varmt Timo's Rescue CD, den skulle jag inte vilja vara
utan. Det går att fixa nästan vad som helst med de verktyg som finns på
den disken.
Knoppix och kompani är alltför mycket extra lull-lull för att ha som
"rescue" verktyg IMO.

Tomas