Re: Alternativ till Mutt?

Simon Kagstrom <simon.kagstrom@bth.se> writes:

> Hej alla!
>
> Jag har använt mutt som mejlprogram i några år nu, men börjar tycka att det är
> lite begränsande. Exempelvis stör jag mig på att man under tiden man editerar
> mejl inte kan bifoga filer, lägga till adresser i "To:" osv. Eller att man
> inte kan läsa gamla mejl samtidigt som man skriver ett annat. Det sistnämnda
> brukar jag lösa genom att helt sonika starta en ny mutt, och klippa/klistra
> mellan med musen. Känns ju inte helt naturligt dock.

Kände samma sak angående mutt för ett tag sedan. mutt fungerar väldigt bra och
jag använder den fortfarande ibland men jag ville ha mer.. :)

> Hur som helst funderar jag på att byta bort från mutt till något annat, men
> har ju också vissa "krav" på mejlprogrammen:
>
> - Det måste finnas som debianpaket

apt-get install gnus

> - Det måste vara möjligt att editera mejlen i Emacs, eller åtminstone något
>   som beter sig mycket likt Emacs (jag vill gärna ha tex "upplyst" mejlsyntax
>   och rektangeklippning - så jag gissar att man behöver en riktig Emacs).

apt-get install gnus

> - Jag vill slippa använda musen, så jag undviker helst grafiska mejlprogram

apt-get install gnus

> - Det är också en fördel om man kan läsa news i mejlprogrammet

apt-get install gnus

> (finns säkert fler saker som jag inte kommer på)

Vad sägs om oändliga konfigureringsmöjligheter. Vad sägs om:

M-x gnus-article-outlook-deuglify-article

 * fixar felwrappade rader.
 * Ändrar ordningen så man slipper toppostningar

Eller så kan man väldigt enkelt lägga till lite elisp för att tvätta mailen
med högtryckstvätt:

(defun st-wash-this-article ()
        (interactive)
        (gnus-article-outlook-deuglify-article)
        (gnus-article-fill-cited-article nil '70)
        (gnus-article-capitalize-sentences))

> Hur som helst så undrar jag vad det finns för alternativ (om ni har några
> förslag). Det jag hittils tycker verkar bäst är Wanderlust, Gnus eller kanske
> Mew direkt i Emacs. Är det något som kan rekommenderas?

Gillar du emacs så är gnus toppen. Kan du elisp är det ännu bättre. För en bra
guide och texter för att få dig igång hittar du på
emacswikin. http://www.emacswiki.org/cgi-bin/wiki/CategoryGnus

--
 .''`. Fredrik Steen, stone@debian.org
: :' : 2CD6 C838 BE77 795F 5EF1  3E5B DA91 EE7B A58E 164