Re: Boot över nätverk

On 2005-06-15 at 19:33, maillist.peter@home.se wrote:

> Har planer på att skapa en knäpptyst hårddisklös desktopdator.

Gjorde precis detsamma med en fläktlös Via Epia 500 för bara nån
vecka sedan. Jag använde följande uppsättning:

 dhcp3-server-> tftpd-hpa -> syslinux[0] -> egen kärna med nfs-stöd

Filsystemen monteras med nfs från servern. Jag använde paketet
diskless för att sätta upp ett rotfilsystem att dela ut till
klienten.

Det var lite klurigt att sätta upp för dokumentationen var inte
helt samstämmig, men det funkar och det var värt besväret för nu
kör både servern och klienten debian sarge, och jag slipper ha en
speciell distribution på klienten.

Jag har inte provat med andra operativsystem men såvitt jag förstår
gäller det bara att hitta en bootladdare (istf syslinux) som funkar
med operativsystemet, så kan man använda samma uppsättning för övrigt.

[0] eg pxelinux som finns i syslinux-paketet.

Det är förresten alldeles underbart att ha en dator som inte låter
ett smack. =)

--
Fredrik Jonson