Re: Boot över nätverk

On Wed, Jun 15, 2005 at 07:33:56PM +0200, Peter Carlsson wrote:
> Hej!
>
> Har planer på att skapa en knäpptyst hårddisklös desktopdator.

Kan rekommendera http://www.silentpcreview.com annars, byggde nyligen
en otroligt tyst burk efter att ha följt deras listor med
rekommenderade delar.

> Har googlat runt lite på nätet och det verkar (som vanligt) som
> att Microsoft har en egen utökad variant av PXE kallad RIS.

RIS är väl mer ett installationssystem som kan sparkas igång bland
annat via PXE och inte en variant av PXE. Det är iaf vad jag minns,
pillade med det på jobbet 2001 eller så.

> Jag undrar om någon på listan har erfarenhet av detta och om det
> går att lösa bootning av valfritt operativsystem så som jag vill?

Det är nog inte så mycket hjälp, men jag skulle tro att det är mycket
enklare att få Linux att göra detta med lite handpåläggining än
Windows; boota från en liten image som hämtas via PXE/TFTP och som
sedan monterar filsystemet över NFS. Är ganska osäker på om detta är
enkelt att göra under Windows.

Smidigare kanske vore att satsa på att boota från ett CF-minne eller
dylikt?

--
.oO laban@krakpot.net Oo.